Мариета Георгиева: Първата българка, покорила Южния полюс със ски

Мариета Георгиева стана първата българка, покорила Южния полюс след 110-километров ски преход. Експедицията е част от образователна мисия и я доближава до престижния Explorer Grand Slam.

Мариета Георгиева: Първата българка, покорила Южния полюс със ски
Време за четене: 2 мин. 17 декември 2025

Българката Мариета Георгиева развя българския флаг на Южния полюс. Тя успешно завърши 110-километров ски преход. Маршрутът започна от 89-ия градус южна ширина.

На 14 декември Георгиева достигна полюса. Тази дата е символична – годишнина от първото покоряване на полюса от Руал Амундсен. С постижението си тя стана първата българка, изминала разстоянието от т.нар. „последен градус“ до географския Южен полюс. Това потвърдиха и последните репортажи в националните медии.

След достигането на Южния полюс, Мариета Георгиева е изкачила шест от седемте континентални върха. Достигнала е и един от двата географски полюса. Тя е само на крачка от осъществяването на т.нар. Explorer Grand Slam. Това включва изкачване на седемте континентални върха и достигане на Северния и Южния полюс. По-малко от 100 души в света са постигнали това елитно признание.

Експедицията е част от образователната мисия на фондация „Малки изследователи – от Еверест до Антарктида“. Целта ѝ е да вдъхнови деца и млади хора. Фондацията обяви планове за нови образователни инициативи. Те ще бъдат базирани на експедицията и насочени към български училища. Социалните мрежи и онлайн изданията споделиха много снимки от развяването на флага, предизвиквайки широк обществен интерес.

Достигането на Южния полюс от „последния градус“ е класически полярен маршрут. Той е признат като значимо самостоятелно постижение в полярните среди. Експедициите в Антарктида изискват строга логистика и акредитации. Организаторите често публикуват подробности за мащаба на тези постижения. Някои онлайн публикации повдигнаха въпроси за екологичния отпечатък. Те предлагат балансирана дискусия за устойчиви практики.

Български образователни институции и учители изразиха подкрепа. Те проявиха интерес към използването на експедицията като образователна платформа. Целта е стимулиране на интереса към науките.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *