„Макларън“ заподозря „Ред Бул“ в нарушение на правилника за бюджета след смяната на двигателя на Верстапен

От „Макларън“ изразиха съмнения, че „Ред Бул“ може да е нарушил правилника във Формула 1 относно тавана на бюджетите, след като Макс Верстапен смени задвижващата система след квалификацията в Бразилия. Шефът на „Макларън“ Андреа Стела постави въпроса дали разходите за новия двигател ще бъдат приспаднати като стратегически или ще бъдат изключени като проблем с надеждността.

„Макларън“ заподозря „Ред Бул“ в нарушение на правилника за бюджета след смяната на двигателя на Верстапен

Макс Верстапен Снимка: Ройтерс

Време за четене: 2 мин. 12 ноември 2025

Отборът на „Макларън“ изрази официално съмнение, че „Ред Бул“ може да е нарушил финансовите разпоредби на Формула 1. Повод за подозрението стана смяната на задвижващата система в автомобила на Макс Верстапен след отпадането му в първата фаза на квалификацията за Гран при на Бразилия.

Четирикратният световен шампион претърпя технически проблеми и не успя да влезе във втората фаза на квалификацията. Впоследствие, заради смяната на агрегата, той потегли от алеята пред боксовете, но успя да демонстрира феноменално каране, завършвайки на престижното трето място на подиума.

Смяната на двигателя не беше случайна. Според допълнителни данни, екипът на „Ред Бул“ е взел решението поради натрупани километри и липса на мощност, които бяха наблюдавани още по време на Гран при на Мексико. Хелмут Марко от „Ред Бул“ дори коментира, че наложеното наказание от пет позиции не е било фатално в Бразилия, където възможностите за изпреварване са сравнително добри.

Шефът на „Макларън“ Андреа Стела постави ключовия въпрос: дали разходите за този нов двигател ще бъдат приспаднати от ограничения бюджет на „Ред Бул“, или ще останат извън него. Правилникът предвижда изключения: ако смяната на системата е направена заради слаба надеждност, сумата не се приспада от бюджета на отбора. Ако обаче смяната се тълкува като стратегическа, тогава разходите задължително се включват в ограничения таван на бюджетите.

Този дебат има огромно значение за конкурентоспособността на отборите. Позицията на Стела е, че подобна неяснота представлява финансов риск, което е и причината в „Макларън“ да не планират сходни стратегически смени в колите на Ландо Норис и Оскар Пиастри до края на сезона.

Бразилското състезание се оказа решаващо за шампионата. Докато Макс Верстапен триумфира с третото си място след силно представяне, Ландо Норис, който стартира от полпозишъна, направи множество грешки и завърши едва на шеста позиция. След този кръг разликата между Верстапен и Норис в класирането нарасна до 62 точки при оставащи само три състезания до края на сезона.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *