Луксмаксингът: Опасната мания за ‘перфектния мъж’, кореняща се в нацистки концепции

Луксмаксингът е мания за постигане на „перфектен“ мъжки външен вид, налаган от инфлуенсъри, който тласка хиляди млади момчета към опасни козметични и хирургични процедури. Трендът, който обещава по-голям успех на любовния пазар, има противоречиви корени в „маносферата“ и използва нацистки понятия за определяне на привлекателността. Екстремните методи като „боунсмашинг“ и удължаване на крайниците застрашават физическото и психичното здраве на подрастващите.

Луксмаксингът: Опасната мания за 'перфектния мъж', кореняща се в нацистки концепции

СНИМКА: GETTY IMAGES

Време за четене: 4 мин. 18 октомври 2025

В търсене на любов и себеутвърждаване, хиляди млади мъже се подлагат на болезнени и мазохистични процедури. Целта е да отговорят на един натрапен от инфлуенсъри идеал за мъжка красота, наречен „луксмаксингът“. Тази тенденция обещава по-добра визия и по-голям успех на „любовния пазар“, но популяризира опасни навици, които често водят до сериозни психологически щети.

Идеалът, към който се стремят последователите на луксмаксинга, включва специфична лицево-черепна структура: поглед на ловец, плътни устни, много високи скули и добре изразена долна челюст. За момчета като 16-годишния британец Джеймс, този натиск започва със страх, че не е достатъчно привлекателен за момичетата. След като започва да тренира и споделя напредъка си онлайн, той попада във форуми, които насочват вниманието от тялото към лицето.

„От тези хора научавах за проблеми, които дори не бях забелязал, че имам. Казваха ми, че брадичката ми е прекалено къса, че носът ми е прекалено широк, че външният ъгъл на очите ми не е правилен, че линията на косата ми е твърде назад. Не забелязваш много от тези неща, докато някой друг не ти ги посочи, а след това не можеш да спреш да ги виждаш“

— Джеймс

Луксмаксингът привлича тийнейджъри, които страдат от тревожна несигурност, телесна дисморфия (изкривена представа за собственото тяло) или се чувстват неуспешни в социален и романтичен план. Те се надяват да станат по-привлекателни чрез скъпи козметични процедури, инжекции и дори хирургични намеси.

Токсичната комбинация: Инцели и мизогиния

Доскоро луксмаксингът беше тясно свързан с маносферата – „тъмна интернет ниша“ от форуми, където се подвизават мъже, известни като „инцели“ (involuntary celibates, или „девственици по неволя“). Тези мъже често са емоционално неуравновесени, чувстват се изолирани и са изпълнени с омраза към жените, които обвиняват за собствените си комплекси. Инцелите вярват, че външният им вид ги обрича да не намерят партньорка и са склонни към радикализация, определяйки феминизма и либералния свят като свой най-голям враг.

Въпреки че луксмаксингът излезе в мейнстрийм интернет, той запазва токсичността си. В социалните платформи младите мъже споделят снимки на лицата си, очаквайки аудиторията да оцени атрактивността им в проценти. Критиката е брутална; несъвършените черти се заклеймяват, а в коментарите често се стига до обиди и дори призиви за самоубийство. Онези, които впечатлят аудиторията, придобиват статут на „могъри“ – мъже с доминираща, почти божествена външност.

„Луксмаксингът подхранва индустрия от интернет личности, които промотират перфектни тела и перфектни лица. Основната им цел е да напълнят собствените си джобове. На всичкото отгоре това се смесва с мизогинията на маносферата, която често обвинява жените за несигурността на мъжете – това е токсична и много опасна комбинация“

— Анализаторът от британския Институт за стратегически диалог Сидхарт Венкатарамакришнан

Корени в псевдонаука и нацистки теории

Начинът, по който луксмаксърите определят привлекателността, е изключително проблематичен. Той включва използването на нацистки понятия като фенотипи и френология. Фенотипът се отнася до неизменни физически характеристики като цвят на очите или ръст. Френологията е опровергана теория, според която размерът и формата на черепа определят характера и умствените способности.

Източникът посочва, че както фенотипите, така и френологията, са били използвани от хитлеристите за различаване на арийската раса и за откриване на хора с еврейски гени по време на Холокоста. В луксмаксинга, желаните физически атрибути включват по-светли очи и височина от поне 180 см. Световноизвестните супермодели Джордан Барет, Франциско Лачовски и Шон О’Прай са смятани за абсолютен идеал, въпреки че не са част от тренда.

От „Софтмаксинг“ до „Боунсмашинг“

Процедурите за подобряване на външния вид се делят на две категории. „Софтмаксингът“ включва относително безобидни практики като фитнес, здравословна диета, хигиена и носене на стилни дрехи. „Хардмаксингът“ обаче обхваща екстремни и опасни методи.

Един от най-спорните методи е т.нар. „мюинг“ – неинвазивна процедура, при която се цели извайване на лицево-челюстната структура чрез активно притискане на езика към небцето в продължение на часове. Въпреки че д-р Джон Мю твърди, че това може да промени формата на лицето, Американската асоциация на ортодонтите заяви, че научните доказателства в подкрепа на мюинга са „нищожни“.

„Това е наистина шокиращо. Информацията в ТикТок не се основава на доказателства, но се представя като научна“

— д-р Стюарт Мъри, директор на Програмата за хранителни разстройства в Университета на Южна Калифорния

Към хардмаксинга спадат и пластични операции като импланти в челюстта и скулите, трансплантация на коса, и дори дистракционна остеогенеза. Последната е известна като удължаване на крайниците – хирургично прекъсване на костите на краката, които постепенно се раздалечават, за да се изгради нова тъкан и да се увеличи ръстът. Първоначално създадена за хора с генетични заболявания, сега към нея прибягват все повече мъже, стремящи се към заветния ръст от 180 см.

Може би най-смущаващата процедура от хардмаксинга е „боунсмашингът“. Това е метод, при който човек се удря с чук по лицето, за да причини миниатюрни фрактури по черепа, надявайки се костите да зараснат в по-естетически вид.

Експертите предупреждават, че луксмаксингът, който е психологически разглеждан като резултат от социалните давления и идеализирания образ на мъжа в социалните медии, нанася дълбоки щети.

„Зад луксмаксинга се крие послание, което може да доведе до психологически щети. Ако попаднем в капана на неудовлетвореността и ниското самочувствие, ако се сведем само до обикновен процент, цвят на кожата или ъгъл на очите, това намалява нашата стойност като личности. Искаме мъжете да се фокусират върху по-устойчиви начини за изграждане на самочувствие и идентичност“

— д-р Мъри

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *