Литва превръща учениците в оператори на дронове: Амбициозна програма за отбрана и технологии

В Литва ученици се обучават как да правят и управляват дронове като част от програма на Министерството на отбраната за повишаване на технологичните умения и готовността за справяне с бъдещи заплахи. До 2028 г. се планира изграждането на девет обучителни центъра, които ще обхванат хиляди деца и възрастни. Обучението е адаптирано към възрастта, варирайки от конструиране на прости модели до проектиране на 3D части в гимназията.

Литва превръща учениците в оператори на дронове: Амбициозна програма за отбрана и технологии
Време за четене: 2 мин. 18 октомври 2025

Литва въвежда амбициозна образователна програма, в рамките на която ученици се обучават как да сглобяват и управляват безпилотни летателни апарати. Тази инициатива е част от по-широка стратегия, насочена към повишаване на технологичните умения и готовността на обществото за справяне с бъдещи заплахи.

Програмата е част от инициатива на Министерството на отбраната, като цели да подготви бъдещи специалисти в сферата на технологиите и отбраната. В същото време се насърчава и интересът на децата към инженерството и науката.

Обучението се развива на фона на зачестили инциденти с незаконни нахлувания на дронове във въздушното пространство на редица европейски страни. Според местните служби, голяма част от тези апарати са с руски произход. Именно в този контекст, програмата е част от стратегията за повишаване на гражданската устойчивост. Подобни инициативи вече се прилагат и в други балтийски държави, сред които Естония, което показва регионален отговор на нарастващите заплахи.

Разширяване на обхвата и адаптирано обучение

Литва планира значително разширяване на обхвата на програмата. До 2028 г. в страната ще бъдат изградени девет центъра за обучение по управление и производство на дронове. Първите три центъра ще отворят врати през септември 2025 г. в градовете Йонава, Таураге и Кедайняй. Очаква се програмата да обхване около 15 500 възрастни и 7 000 деца.

Обучението е адаптирано към различните възрастови групи и нива на сложност. Най-малките ученици, от трети до четвърти клас, се занимават с конструиране и пилотиране на прости дронове чрез игри и практически експерименти. В средното училище се въвеждат програмиране и пилотиране на FPV дронове, докато в гимназиите учениците достигат до проектиране на 3D части за дронове и активно участват в състезания.

Практически занимания и състезания

В рамките на заниманията курсистите първо преминават през симулатори на управление. След това те сглобяват и пилотират реални дронове. Младите оператори управляват апаратите през специални обръчи, окачени на тавана и разположени на пода. Някои от учениците вече участват и в състезателни формати.

„Това е пистата, която избрах, а това е контролерът. Когато натисна „старт“, трябва да сглобя кутии и да завърша обиколката,“

— петокласникът Емилис Бенко

Обучението по производство и управление на дронове, включително как да се издигат във въздуха и как да се използват, често преминава в състезателни формати.

„Преподавам производство и управление на дронове, как да ги вдигаме във въздуха и как да ги използваме. Освен това участваме в състезателни формати,“

— инструкторът Еймантас Лауринавичус, програмата Airtech

Инициативата се развива на фона на зачестили инциденти с дронове с руски произход в европейското въздушно пространство, което подчертава значението на подготовката на младежите за бъдещи технологични и отбранителни предизвикателства.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *