Летящите автомобили: Бъдещето, което вече излита
Летящите автомобили навлизат в нова фаза на развитие с прототипи от XPENG, Alef и Klein Vision. Въпреки впечатляващите демонстрации и планове за производство, експерти предупреждават за значителни регулаторни и инфраструктурни предизвикателства, които трябва да бъдат преодолени преди масовото им навлизане.
През последната година светът стана свидетел на множество иновации в сферата на летящите превозни средства. Компании от цял свят представиха своите визии за пътуване над градския трафик. Тези разработки приближават човечеството до една нова ера на мобилност.
XPENG демонстрира своя „Land Aircraft Carrier“ в Дубай. Това е електрически вертикално излитащ и кацащ апарат (eVTOL). Той разполага със сгъваеми рамена и ротори. Може да се съхранява в шестколесно офроуд превозно средство. XPENG вече започна серийно производство на летателни автомобили в първия по рода си завод. Компанията продължава тестовете с над 200 летателни апарата. Тези тестове доказват надеждност при различни метеоусловия. XPENG цели сертифициране в Китай и старт на продажбите през 2026 г.
Съоснователят Тан Уан подчерта уникалността на концепцията:
Наричаме го „сухопътен самолетоносач“… има шест колела, задвижване на всички колела… но най-удивителното е, че в багажника му може да се съхранява EVTOL с пълна функционалност.
Технологията на XPENG включва дублирани системи за безопасност. Те осигуряват автоматично реагиране при отказ на ротори. Това значително повишава безопасността на полетите.
В Калифорния, Alef Aviation показа своя Model Zero Ultralight. Прототипът се издигна над SUV автомобил. Alef твърди, че машината използва осем електрически мотора. Целта е пробег и обхват на полета от около 200 мили. Производството е планирано за 2025 или 2026 г., въпреки възможни закъснения.
Словашката компания Klein Vision представи нов прототип на своя AirCar. За разлика от eVTOL моделите, AirCar използва гориво. Той се нуждае от писта за излитане и кацане. По-ранни версии вече са летели, включително през 2021 г. Новият модел разполага с по-мощен двигател и прибиращи се крила. Целта е серийно производство.
Китайският пазар също се развива динамично. На изложение в Шенжен беше представен GOVY AirCab на GAC. Този напълно автономен летящ автомобил е предназначен за кратки пътувания. Той може да превозва пътници без пилот на борда. Въпреки това, текущата батерийна технология ограничава времето за полет до 20-30 минути.
Въпреки впечатляващите постижения, анализаторите призовават за предпазливост. Авиационният експерт Ричард Абулафия предупреждава:
Има много усложнения, човекът, който го пилотира, се нуждае от пилотски лиценз. Трябва да имате подходящи нива на сертифициране за летателна годност и имате управление на въздушното движение. Има причина небето над града да не е препълнено с хеликоптери.
Тези регулаторни и инфраструктурни предизвикателства са съществени. Те забавят масовото навлизане на летящите коли.
Не всички демонстрации преминават гладко. Френският изобретател Франки Запата срещна технически проблем над Ламанша. Неговият Air Scooter, хибриден електрически и бензинов апарат, бе принуден да кацне във водата. Това подчертава предизвикателствата пред технологията. Летящите автомобили остават в ранен етап на тестове. Индустрията се надява на напредък в батериите, регулациите и системите за въздушен трафик. Преди масовото им използване са необходими сериозни подобрения в безопасността, сертифицирането, разходите и инфраструктурата.
