КЗП проверява скока на цените за паркиране в София: Увеличението се разглежда по Закона за въвеждане на еврото
Комисията за защита на потребителите (КЗП) се самосезира за драстичното увеличение на цените за паркиране в синята и зелената зона в София, като прилага разпоредбите на Закона за въвеждане на еврото. КЗП изисква от ЦГМ и Столична община да докажат наличието на обективни икономически фактори за поскъпването, което удвоява тарифите. В същото време, КЗК започна собствено производство, а общински съветници нарекоха увеличението „рекет“, тъй като приходите не се насочват към инфраструктурни подобрения.
Паркинг Снимка: Pixabay
Комисията за защита на потребителите (КЗП) предприе незабавни действия, като се самосезира по повод планираното увеличение на цените за паркиране в синята и зелената зона в София. Решението за поскъпване попада под ударите на Закона за въвеждане на еврото в Република България (ЗВЕРБ), тъй като промените се осъществяват в периода на двойно обозначаване на цените.
Планираното поскъпване е значително: Синята зона скача от 2 лв. на 4 лв. (2€) за час. Цената в зелената зона пък се увеличава от 1 лев на час на 2 лева (1€) за час. КЗП напомня, че съгласно чл. 15, ал. 4 от ЗВЕРБ, търговците трябва да формират цените си добросъвестно и прозрачно в периода от 08.08.2025 г. до 08.08.2026 г., като всяко увеличение следва да бъде обосновано от обективни икономически фактори.
За да установи причините за повишаването на тарифите, КЗП незабавно ще изиска всички приложими документи и доказателства от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) и от кмета на Столична община. Това действие е насочено към установяване на наличието на реални икономически фактори, които да оправдаят двойното поскъпване.
Междувременно, темата предизвика остри критики и от други регулаторни органи и политически групи. Стана ясно, че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) също е образувала две открити производства срещу Столична община. Общински съветници от различни формации изразиха недоволство, като определиха увеличението като „рекет“ заради липсата на видими инвестиции в инфраструктурата.
Критиците посочват, че досега средствата, събирани от платеното паркиране, са покривали само административните разходи на ЦГМ, без да се насочват към инфраструктурни проекти. Очаква се увеличението да донесе допълнителни приходи от около 60 млн. лв. годишно, които според недоволните, трябва задължително да бъдат използвани за подобряване на градския транспорт и изграждане на паркинги.
“Това е абсолютен рекет, а не реформа. Повишението на цените няма да доведе до подобрения за гражданите.”
— Общински съветник от БСП
“Реформа е, когато се изграждат паркинги и се подобрява градският транспорт, а не само когато се увеличават цените.”
— Иван Таков
КЗП предупреждава търговците и общинските структури за сериозните санкции, които предвижда Законът за въвеждане на еврото. При установяване на нарушение на предприятие с реализиран оборот над 50 000 000 лв. се налага имуществена санкция в размер до 0.5% от годишния оборот. Комисията също така стартира поетапен преглед на сходни практики и в другите големи градове на страната, с цел защита на правата и икономическите интереси на потребителите.
