Култовата франзела изчезва от Франция: Драстичен спад в консумацията заради бързия живот

Емблематичната френска франзела е застрашена от изчезване поради промяна в хранителните навици и забързания начин на живот. Пост-военната консумация от 780 грама дневно е спаднала до едва 99 грама, което кара много пекарни да премахнат продукта от щандовете си. Експерти отбелязват, че младите хора губят навика да купуват хляба всеки ден, като същевременно франзелата страда от ниска хранителна стойност и бързо изсъхване.

Култовата франзела изчезва от Франция: Драстичен спад в консумацията заради бързия живот

Франзела СНИМКА: ФРИЙПИК

Време за четене: 2 мин. 14 ноември 2025

Емблематичната френска франзела е изправена пред заплаха от изчезване от щандовете на пекарните в собствената си родина. Причините са свързани с промяната в хранителните навици на нацията, забързания начин на живот и един практичен недостатък – фактът, че култовият продълговат хляб съхне прекалено бързо.

Според скорошно проучване на френската Федерация на производителите на печива, консумацията на франзели продължава да пада драстично. Ако след Втората световна война французите са консумирали по 780 грама от хляба на човек дневно, то до 2015 г. това количество е спаднало до 114 грама, а днес то вече е само 99 грама дневно на човек.

Тези данни се подкрепят и от проучване сред потребителите от 2023 г., проведено от Националната конфедерация на френските пекари и сладкари (НКФПС). То установи, че повече от една трета (36% от анкетираните) са намалили общата си консумация на хляб през последните пет години.

Заради спадащите продажби, експерти от индустрията посочват, че много френски пекарни вече премахват франзелата от асортимента си или обмислят подобен ход. Сред основните причини са променящите се хранителни навици и нарастващата популярност на американския нарязан хляб.

Президентът на НКФПС, Доминик Анрак, алармира, че младото поколение губи навика за ежедневна покупка на франзели, който десетилетия наред е бил рутинен за французите. Той обяснява това с факта, че младите вече не си готвят вкъщи и предпочитат готова храна или ресторанти.

„Една от заплахите е фактът, че младите хора губят навика да купуват франзели всеки ден”

— Доминик Анрак, президент на НКФПС

Анрак припомня, че в миналото франзелата е била интегрална част от всяко хранене: на закуска се мажела с шоколад, на обяд ставала сандвич, а на вечеря била незаменима гарнитура за попиване на соса. Този начин на хранене изчезва.

„В миналото дори студентите си готвеха сами. Нямаше снаксове, нямаше “световна кухня”, нямаше бургери, кебапчета или суши. Но все повече млади хора се обръщат към бързата храна”

— Доминик Анрак, президент на НКФПС

Друг сериозен недостатък, който кара пекарните да се откажат от традиционния продукт, е неговата трайност. Франзелата няма особено голяма хранителна стойност и съхне прекалено бързо, което прави невъзможно да се консумира след два-три дни. Изхвърлянето на хляб пък води до ненужно пилеене на продукти.

Някои представители на бизнеса вече предлагат алтернативи. Пекарката Марион Юхел, например, не предлага франзели, а приготвя по-големи хлябове (до 3 кг) с квас, направени с местно органично брашно. Те са богати на хранителни вещества и имат по-дълъг срок на годност.

„Освен че остават свежи по-дълго, хлябовете, които тежат до 3 кг, хранят повече домакинства, по-добри са за храносмилането благодарение на по-дългото време на ферментация, което разгражда глутена, и имат по-добър вкус”

— Марион Юхел, пекарка

Макар че много млади хора все още оценяват традиционната франзела, когато посещават родителите си през уикендите, модерният живот и разнообразието от бързи възможности за хранене извън дома оказват натиск върху този френски символ.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *