Криза с горивата? МЕЧ прогнозираха опашки пред бензиностанциите след исканата забрана за износ
Лидерът на МЕЧ Радостин Василев прогнозира опашки пред бензиностанциите, след като управляващата коалиция внесе проект за временно ограничаване на износа на дизел и авиогориво. Василев заяви, че спешното решение е доказателство, че в страната липсва дизелово гориво. МЕЧ и ДБ настояват за изслушване на премиера, председателя на ДАНС и ресорните министри в парламента.
 
                Радостин Василев СНИМКА: Юлиан Савчев
След като управляващата коалиция внесе проект за временно ограничаване на износа на дизел и авиационно гориво, опозицията остро разкритикува действията на правителството, определяйки ги като панически. Лидерът на МЕЧ Радостин Василев предупреди, че решението ще предизвика паника сред гражданите и прогнозира опашки пред бензиностанциите.
Управляващите внесоха проекта на 31 октомври 2025 г. и обявиха, че мярката е превантивна. Тя цели да предотврати спекула с цените и пазарни злоупотреби. По-рано през деня управляващата коалиция поиска извънредно заседание на бюджетната комисия. Делян Добрев от ГЕРБ обяви, че ще настоява за забрана за износа на дизел и авиогориво от България.
Радостин Василев коментира, че управляващите не знаят какво да правят, създавайки по този начин криза. Според него, достигането на информацията до хората за спиране на износа на дизел автоматично води до струпване на опашки.
Красимир Манов от МЕЧ посочи, че временните мерки, които се предлагат, няма да спасят ситуацията. Той разкритикува управляващите, че са пропуснали възможността за по-трайно решение.
„Председателят на комисията Делян Добрев призна, че последната седмица в екстрен порядък е започнал износ на горива, основно дизелово и авио гориво. Това, което ни предлагат е да вземем временни мерки. Това няма да спаси ситуацията. Затова предупредихме преди 9 мес. – искахме инвестиционно предложение за придобиване на рафинерията в Бургас. Ако го бяхме направили, нямаше да ги има тези проблеми“
— Красимир Манов, МЕЧ
Василев интерпретира искането за спешно решение като доказателство за критичен дефицит на горива в страната. Той обяви, че Добрев де факто е признал, че в България няма дизелово гориво.
„Да прекъснеш заседание на НС, за да взимаш спешно решение, означава, че нямаме гориво не за 90 дни, не за 60 дни, а въобще“
— Радостин Василев, лидер на МЕЧ
Лидерът на МЕЧ поиска обяснение как ще се гарантира доставката на дизел, като изрази опасения, че още през следващата седмица може да възникне проблем с наличното дизелово гориво.
Внесеният проект за забрана е насочен само към дизела и авиогоривото, тъй като България консумира предимно дизел – над 80% от горивата, които се продават, са дизелови. Ограничението не засяга бензина, тъй като произведените количества надвишават вътрешното потребление. Управляващите твърдят, че разполагат с горива за месеци напред, а мярката е временна, насочена към стабилизиране на пазара и предотвратяване на спекула.
Проектът предвижда Директорът на Агенция „Митници“ да може да разрешава изключения от забраната. Всяко разрешение ще подлежи на одобрение от Народното събрание, но ако парламентът не предприеме действия в срок от седем дни, разрешението автоматично влиза в сила. Забраната няма да се прилага при зареждане на местни и чуждестранни плавателни и въздухоплавателни средства, както и при вътреобщностни доставки за нуждите на вътрешните сили.
МЕЧ, както и ДБ, настояват за изслушване по темата в парламента. Красимир Манов конкретно поиска в Народното събрание да дойдат председателят на ДАНС, премиерът и ресорните министри.

 
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                      