Критично състояние в СУ „Луи Брайл“: Деца с увредено зрение репетират мюзикъли на студено от години
Концертната зала на СУ „Луи Брайл“ в София, неремонтирана от 60-те години, няма отопление, което принуждава децата с нарушено зрение да репетират на студено. Залата се нуждае от спешен ремонт, включително осигуряване на рампа за деца с инвалидни колички. Националното читалище на слепите организира благотворителен концерт на 4 ноември в НДК за набиране на 15 хиляди лева за климатици.
Спешен ремонт и осигуряване на отопление изисква концертната зала на Софийското училище за ученици с нарушено зрение „Луи Брайл“. От години помещението остава без парно, което принуждава възпитаниците да се подготвят за театрални постановки и мюзикъли в изключително студена среда. Залата, построена през 60-те години на миналия век, не е ремонтирана от десетилетия, като освен отопление, се нуждае от цялостно обновяване.
Директорът на СУ „Луи Брайл“, Диана Керемедчиева, описва състоянието на сцената като критично. Ремонт е необходим за целия подиум, завесите и сценичното оборудване.
„Всичко се нуждае от ремонт. Самият подиум, завесите, цялата сцена“
— Диана Керемедчиева, директор на СУ за ученици с нарушено зрение „Луи Брайл“
Освен липсата на отопление, училището среща и сериозни проблеми с достъпността. В учебното заведение има деца, които използват инвалидни колички, но нямат възможност лесно да се качат на сцената. Директор Керемедчиева подчертава нуждата от адаптация на пространството, за да бъде то изцяло достъпно за всички възпитаници.
„Затова ни трябва и рампа, на която да могат да се качат на сцената и всичко да бъде абсолютно допстъпно за хора с увреждания“
— Диана Керемедчиева
Въпреки трудностите, репетициите за мюзикъли и постановки продължават. Учителите по музика работят с децата, за да им покажат движението на сцената, което изисква повече време и усилия в условията на студ. Мариа-Магдалена Брегова-Сидерова, учител по музика, признава, че и преподавателите, и децата често настиват след репетиционния сезон, но желанието на учениците е огромно.
„Кой в кой момент накъде се движи? Това трябва да се обходи заедно с нас, като педагози да им покажем кое, как“
— Мариа-Магдалена Брегова-Сидерова, учител по музика
„Обличаме се. Понякога някой настива, включително и ние като преподаватели ни се случва да се разболеем след репетициония сезон, но си струва, тъй като децата го правят с огромно желание и според мен се получават много красиви неща“
— Мариа-Магдалена Брегова-Сидерова
За учениците студът е сериозно предизвикателство. Осмокласничката Алескандра Каймакчиева обяснява, че макар репетициите да могат да се провеждат с якета, изпълненията пред публика изискват различно облекло, което прави тържествата сложни. Шестокласничката Габриела Димитрова демонстрира силен дух, заявявайки, че въпреки „страшно студеното“ помещение, тя се отпуска на сцената и обича публиката.
„За репетициите можем и с якета, обаче тържествата няма как да излезем на сцена с яке. Така че – сложно е“
— Алескандра Каймакчиева, ученичка в 8-ми клас
„Много е студено. Просто е страшно студено, но на мен това не ми пречи. Аз се отпускам на сцената, обичам публиката. За мен това не е проблем“
— Габриела Димитрова, ученичка в 6-ти клас
За решаването на проблема с отоплението, Националното читалище на слепите организира благотворителен концерт. Основната цел е събиране на средства за купуване на климатици. За изпълнението на тази първоначална стъпка са необходими около 15 хиляди лева.
Благотворителното събитие ще се състои на 4 ноември от 19:00 часа в зала 11 на НДК. В него ще вземат участие децата от училището, незрящи изпълнители, както и специалните гости Мими Иванова и Михаела Филева.
Нуждата от цялостна реконструкция и подобряване на условията в София кореспондира с тенденциите в чужбина. Например, в Санкт-Петербург през 2025 г. приключи проектирането на капитален ремонт и благоустройство на територията на училище за деца с увредено зрение. Плановете там предвиждат разширяване на учебните възможности и откриване на нови инклюзивни програми. Подобна активна намеса се наблюдава и в Иркутска областна филармония, където в момента тече капитален ремонт на концертна зала. Там специално внимание се отделя на създаването на условия за маломобилни граждани, което показва приоритета на достъпността при обновяване на културната инфраструктура. Тези примери подчертават, че осигуряването на адекватна среда и достъпна сцена е ключова част от инклузивното музикално образование.
