Критична ситуация по ‘Тракия’: Задръствания до 3 часа и 19 години отлагане на резервния път
Магистрала „Тракия“ е най-натовареният път в България, но липсата на резервно трасе води до часове чакане при инциденти и ремонти. Пътуването между София и Пловдив вече може да отнеме до три часа. Основният алтернативен маршрут, чийто ремонт е отлаган цели 19 години, е в окаяно състояние и не може да поеме удвоения трафик.
Тапи по магистрала "Тракия" Снимка Велислав Николов
Магистрала „Тракия“ спешно се нуждае от дублиращо трасе, което да поеме тежкия трафик при инциденти и ремонти. Това е основният извод от коментар, който стана вторият най-четен през изминалата седмица, събирайки близо 70 000 прочитания. Ситуацията по най-натоварената артерия на страната продължава да бъде критична, особено на фона на засилените ремонтни дейности през последните два месеца.
Някога, пътуването от София до Пловдив (от табела до табела) отнемаше само час. Днес обаче, когато по „Тракия“ се извършват наложителни ремонти и се образуват километрични задръствания, при засилен трафик пътуването между София и Пловдив вече може да отнеме до три часа. Това е неприемливо, тъй като Магистрала „Тракия“ е най-натоварената магистрала в България и поема най-тежкия трафик от Европа към Азия.
Един от най-големите проблеми е, че магистралата няма никакво дублиращо трасе. При катастрофа или ремонт шофьорите чакат с часове, защото пътуващите от София към Пловдив и обратно нямат къде да избягат. Алтернативният маршрут, който би трябвало да поеме потока, е в окаяно състояние и напълно неизползваем.
Става дума за главния път от Вакарел през Ихтиман до Костенец, който е изоставен. Ремонтът на тази отсечка с дължина 50-60 километра е отлаган с години, като протестиращите с основание посочват, че забавянето е цели 19 години. Ремонтът на алтернативния път от Вакарел през Ихтиман до Костенец е отлаган цели 19 години, което прави пътя осеян с кратери, а не нормална алтернатива.
През последните 7-8 години трафикът по „Тракия“ се е удвоил, пораду което отдавна се говори и за необходимостта от нейното разширение. Липсата на резервно трасе обаче е още по-сериозен проблем. Ако настъпи голяма авария или беда на „Тракия“, друг път просто няма.
Необходимостта от текуща поддръжка, подчертавана от институции като АПИ и „Автомагистрали“ ЕАД, често води до задръствания, тъй като движението се осъществява само в една лента. Доказателство за непрекъснатата нужда от работа са и последните данни: нов 10-километров ремонт стартира на 27 октомври 2025 г., включващ подмяна на асфалт, отводняване и обновяване на системи, с прогнозен срок за приключване 31 октомври.
Въпреки че ремонтът в участъка между 24-и и 33-и км в Софийска област приключи на 24 октомври, нови ремонтни дейности продължиха да затрудняват движението при 63-ия километър в посока София. Краткотрайни ремонти на настилката се извършиха и на 29 октомври в платното за София в участъците между 70-ти и 71-ви км и при 76-и км, както и при 105-ти км. Тези постоянни дейности още повече подчертават спешността „Тракия“ да има алтернатива – при това с нормален, а не осеян с кратери път. Хората просто искат да пътуват кротко и спокойно по път, а не да чакат 20 години тези мечти да станат реалност.
