Критична инвестиционна криза: Мрежата на ЕРМ Запад е на 40 години, нужни са 1 млрд. лева за ремонт

ЕРМ Запад е готова за зимата, но предупреждава за неизбежни аварии при лошо време поради възрастта на мрежата. Дружеството търси външно финансиране, тъй като са нужни над 1 милиард лева за ремонт на критичните участъци, а годишно разрешените инвестиции са недостатъчни. Междувременно се затяга контролът срещу кражбите на ток, като до края на 2025 г. ще бъдат внедрени 1 милион умни електромери.

Критична инвестиционна криза: Мрежата на ЕРМ Запад е на 40 години, нужни са 1 млрд. лева за ремонт

Снимка: Архив

Време за четене: 3 мин. 16 ноември 2025

Доставчикът на електроенергия за Западна България, „ЕРМ Запад“, обяви готовност за посрещане на зимния сезон, въпреки че изпълнителният директор Радослав Цветков предупреди, че тежките метеорологични условия остават сериозен риск и авариите не могат да бъдат напълно избегнати. Основното предизвикателство пред дружеството остава средната възраст на електропреносната мрежа в Западна България е над 40 години, която е силно недофинансирана.

За последните 25 години компанията не е изграждала нов далекопровод, въпреки че нуждата от това е очевидна. Ръководството на „ЕРМ Запад“ е идентифицирало „Топ 60“ на най-критичните участъци, които се нуждаят от спешен ремонт и подмяна. Калкулацията за необходимите средства по тези проекти надхвърля 1 милиард лева. Поради тази огромна финансова тежест, компанията активно търси външно финансиране, включително от Европейската комисия и Модернизационния фонд, за да избегне покачване на мрежовите тарифи за крайните потребители.

Годишно разрешените инвестиции за дружеството възлизат на 117 милиона лева. Въпреки че „ЕРМ Запад“ планира да надхвърли тази сума, ресурсите остават ограничени. През 2025 г. инвестиционната програма е съсредоточена в дигитализация и модернизация, като например над 1.5 млн. лв. са вложени в област Благоевград. Проблемът е, че почти 70% от годишния инвестиционен бюджет отива за нови присъединявания, провокирани от строителния бум, което сериозно ограничава средствата за поддръжка и ремонт на амортизираната мрежа. Ако се запази текущият темп, ще са необходими около 9 години, за да бъде подновена само критичната част от мрежата.

Сравнението с практиките в Западна Европа е красноречиво. Докато в България цената за поддръжка на амортизираната мрежа е около 300 евро на километър, в Западна Европа се отделят десет пъти повече средства на километър за същата дейност.

„Общо взето инвестициите не стигат за изграждането на изцяло нов електропровод, въпреки това ние подменяме участъци, но изцяло нов далекопровод – да речем 100 км, да, това не се е случвало, а е необходимо“

— Радослав Цветков, изпълнителен директор на „ЕРМ Запад“

„Извадихме топ 60 на най-лошото състояние, където трябва да се ремонтират, калкулацията показва над 1 млрд. лева. Сами разбирате това как би се отразило върху цените на крайния клиент, именно затова, осъзнавайки тази тежест, ние търсим финансиране отвън и от Европейската комисия“

— Радослав Цветков, изпълнителен директор на „ЕРМ Запад“

Друг сериозен проблем, който нарушава качествената доставка на електроенергия и претоварва мрежата, са кражбите на ток. Оперативният директор на „ЕРМ Запад“ Виктор Станчев отбеляза, че икономическата конюнктура в страната създава предпоставки за нерегламентирано ползване на електроенергия. В момента 25 екипа на дружеството ежедневно провеждат проверки. Само през тази година са констатирани близо 1000 случая на кражба на електроенергия.

Статистиката показва, че 20% от крадците са фирми, като те се считат за по-проблемни, тъй като претоварват определени трасета и нанасят по-сериозни щети, засягащи всички потребители в района. Част от сметката за откраднатия ток донякъде влиза във фактурите на абонатите, тъй като регулаторът признава 1% технологичен разход, който включва както технически, така и нетехнически (кражби) загуби.

„Бизнесът е по-проблемен, защото се нанасят по-сериозни щети от гледна точка това, че се претоварват определени трасета, по които ние доставяме електрическа енергия и от това страдат всички потребители в този район“

— Виктор Станчев, оперативен директор на „ЕРМ Запад“

За да се справят с кражбите и да подобрят сигурността на доставките, „ЕРМ Запад“ предприемат активни мерки. От миналата година наредбата за сервитутите около мрежата е променена и разширена до 7 метра отстояние от електропроводите. Освен това, дружеството инвестира в интелигентни технологии. До края на 2025 г. се очаква да приключи внедряването на 1 милион умни електромери, които са част от общия план за подмяна на всички електромери до 2030 година.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *