Краят на една легенда: Lexus LS спря от производство след пет поколения
След 36 години непрекъснато производство, Lexus LS спря да се предлага от 1 октомври 2025 г. Флагманът, който през 1989 г. постави началото на марката, отстъпва място поради промяната в пазарния сегмент към SUV-подобни модели. Разработката на първия LS400 е струвала над 1 милиард долара.

Последното поколение Lexus LS. Снимка: Lexus
Lexus LS, автомобилът, който постави началото на луксозната марка на Toyota, вече няма да се предлага. Lexus LS, първият модел на луксозната марка, вече няма да се предлага от 1 октомври 2025 г. Този ход бележи края на една ера за флагмана на Lexus, който е в непрекъснато производство от 1989 г. насам, обхващайки пет поколения.
Решението за прекратяване на производството не е изненадващо, тъй като значението на LS в световен мащаб очевидно е станало твърде малко, за да оправдае разработването на наследник. В световен мащаб пазарният дял в топ сегмента все повече се измества към SUV-подобни модели.
Историята на LS започва много преди официалното му представяне. През 1983 г. Toyota инициира Проект F1 с амбициозната цел да създаде автомобил, който да превъзхожда европейските премиум седани. Първият модел, LS400, беше представен през 1989 г. като семпъл седан, чиято мисия беше да бъде най-добрата кола в света. Това не беше лека задача, тъй като LS беше директен конкурент на Mercedes-Benz S-класа и BMW седаните от седма серия.
Мащабът на проекта F1 беше колосален. За разработката на оригиналния модел, стартирала през 1983 г. като Проект F1, са изразходвани над 1 милиард долара. Екипът построи 450 прототипа, които преминаха над 2,7 милиона километра тестови пробези в различни климатични условия, за да гарантират качество и надеждност.
През своята история Lexus LS претърпя значителна техническа еволюция. В продължение на четири поколения автомобилът разчиташе на тихи и мощни двигатели. До четвъртото си поколение включително, LS се задвижваше от тих и неразрушим V8 двигател. През 2007 г. този V8 получи първата си електрическа помощ. В петото поколение обаче V8 беше заменен от V6. Днес съвременните модели се фокусират върху V6 и хибридни задвижвания, като хибридното задвижване бързо се превърна в норма, особено в западноевропейските страни, въпреки че текущият модел за кратко беше достъпен и като нехибриден вариант.