Красимир Вълчев: Трябва да дозираме присъствието на децата в среди с насилие; социалните мрежи увреждат 5 пъти повече от алкохолизма
Министърът на образованието Красимир Вълчев призова за ограничаване на излагането на децата на агресивно медийно съдържание, включително в интернет. Той подчерта, че въпреки проблема с носенето на ножове в училище, основната функция на системата остава възпитателната, а не техническата сигурност. Вълчев предупреди, че зависимостта към социалните мрежи е най-увреждаща за младите, като увреждането на детския мозък е пет пъти по-голямо отколкото при алкохолизъм.

Министърът на образованието Красимир Вълчев призова родителите да бъдат достатъчно ясни с децата си относно отношението към агресията. В изявление пред журналисти в Русе, той подчерта, че трябва да дозираме присъствието на децата си в информационните среды, като ограничим гледането на предавания и съдържание в интернет.
Вълчев постави акцент върху необходимостта от засилване на възпитателната функция на българската образователна система. По думите му, функцията е отслабена, което налага промени в учебните програми и насоките, целящи да подпомогнат учителите.
„Малко или повече имаме отслабена функция на българската образователна система, затова и с промените в учебните програми и с насоките, които даваме, опитваме да кажем на учителя, че е трябва да възпитава. Той обаче е в неравна конкуренция“
— Красимир Вълчев, министър на образованието
Като пример за опасностите, които формират нагласи за насилие, министърът даде стряскащ пример от сферата на развлеченията:
„Аз бях изненадан да видя видеоигра, в която целта е да убиеш повече хора по по-жесток начин“
— Красимир Вълчев, министър на образованието
Вълчев уточни, че отговорността за възпитанието е споделена между образователната система, учителите и семейството. Той категорично заяви, че въпреки зачестилите инциденти, свързани с агресия, няма да бъдат слагани металдетектори във всички учебни заведения.
Проблемът с носенето на оръжия в училище става все по-сериозен. Министърът коментира два скорошни случая – в столичен мол и в столично училище – като посочи, че става дума за не малък процент ученици от определени общности, които ходят с ножове ежедневно.
„Няма да слагаме металдетектори във всички случаи“
— Красимир Вълчев, министър на образованието
Вълчев потвърди, че учителите всеки ден изземват ножове. Той смята, че този проблем е въпрос на локална култура и че училищата, които желаят, ще бъдат подпомогнати за справяне с него. Министърът наблегна, че техническите мерки, като металдетекторите, не могат сами да решат въпроса, тъй като основната функция на образователната система е възпитателната. Когато учителите не могат да въдворят ред, се нарушава правото на качествено образование на останалите ученици.
„Но това, което разбрах от двата случая – в столичния мол и в столичното училище – е, че не малък процент ученици от тези общности ходят ежедневно с ножове в училище и в града. Учителите всеки ден изземват ножове. Може би е въпрос на локална култура и има нужда училищата, които желаят, да бъдат подпомогнати. Разбира се въпросът няма да се реши само с металдетектори и с технически мерки. Пак казвам основната функция на образователната система е възпитателната“
— Красимир Вълчев, министър на образованието
Образователният министър обърна специално внимание и на нарастващите проблеми със зависимости сред младите хора. Той определи пристрастяването към социалните мрежи като най-увреждащото за учениците.
„Ако едно нещо е вредно и пристрастяващо, говорим за зависимост. Такива са социалните мрежи. Увреждането при детския мозък е 5 пъти по-голямо, отколкото при алкохолизъм“
— Красимир Вълчев, министър на образованието
Според Вълчев, зависимостта към социалните мрежи уврежда детския мозък пет пъти повече, отколкото алкохолизмът, което допълнително подчертава необходимостта от дозиране на присъствието на децата в интернет средите.