Красимир Вълчев: Работим по промени в Закона за висшето образование относно студентските такси
Министър Красимир Вълчев обяви, че се работи по промени в Закона за висшето образование относно студентските такси. Той посочи, че държавната субсидия е нараснала два пъти и половина, докато студентските такси – само с 50%. Вълчев коментира и регионалните различия в образованието, които се дължат предимно на социално-културни фактори.
Красимир Вълчев СНИМКА: Пресцентър на МОН
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обяви, че Министерството работи по промени в Закона за висшето образование (ЗВО). Те касаят регулирането на студентските такси. В момента държавните висши училища сами определят таксите за платено обучение. Това стана ясно по време на заседание на парламентарната Комисия по образованието и науката. Отговорът бе към въпрос на Христина Георгиева от ГЕРБ-СДС.
Вълчев подчерта, че промените в ЗВО от тази година са предотвратили рязко увеличение на таксите. Въпреки това, законът не е засегнал основните принципи за техния ръст. Обсъждат се две основни концепции. Едната е за предвидимост – студентът да започва и завършва обучението си с фиксирана такса. Другата е за свобода на висшите училища да определят таксите си. Министърът отбеляза, че ЗВО е стъпил на втората концепция. Поради това липсва предвидимост за студентите.
Министерството на образованието и науката се е ангажирало да предложи вариант за промени. Те ще въведат по-разумно решение, базирано на формула.
„Според нас разумното решение е да има формула, защото срещу таксите на висшите училища – срещу техните постъпления, стоят разходи. Те са близо 70 процента разходи за заплати и 30 процента разходи за издръжка.“
Промените напредват бавно. Вълчев изрази готовност депутатите да инициират допълнителни нормативни промени. Това ще се случи, ако процесът се забави още.
Важно е да се отбележи, че държавната субсидия за висше образование е нараснала два пъти и половина за последните десет години. В същото време студентската такса е увеличена само с 50%. Това е три пъти по-малко. Министърът е провел много разговори с ректорите по темата.
На 2 декември 2025 г. депутатите окончателно приеха промени. Те предвиждат временни ограничения за увеличаване на таксите за новоприети студенти. Увеличението ще е до 40% за следващата академична година. Красимир Вълчев обеща да апелира към ректорите. Целта е да не събират по-високи такси преди влизането в сила на промените. Средната такса е около 1050 лв. Съществува и система за студентско кредитиране. Тя подпомага достъпа до висше образование. Разходите на висшите училища са значителни. Около 70% от тях са за заплати, а 30% за издръжка. Асен Василев от „Продължаваме промяната“ настоява за различен подход. Той предлага 20% увеличение за четири години, вместо за една. Студентите изразяват недоволство от драстичното повишаване на таксите. Ректорът проф. Николай Марин призовава за преосмисляне на методиката за изчисление.
Красимир Вълчев коментира и регионалните различия в образователните резултати. Той заяви, че 90% от тези различия се дължат на социално-културни фактори. Те не са свързани с работата на педагогическите колективи. Този коментар беше в отговор на Татяна Султанова-Сивева от „ПП–ДБ“. Тя цитира доклад на Института за пазарна икономика. Докладът посочва значителни разлики. Например, в Сливенска област обхватът на децата в предучилищна възраст е едва 77%.
Министърът подчерта, че образователната система се стреми да преодолява различията. Училищата с най-ниски резултати получават най-голяма финансова подкрепа. Мерките включват задължителна предучилищна подготовка и допълнително финансиране. Акцент е и върху целодневната организация и квалификацията на учителите.
„Системата не създава различията. Системата се опитва да ги преодолее.“
Основен фактор остава отношението на родителите към образованието. Вълчев акцентира върху езиковата бариера при ромските деца. Проблемът с нередовното посещение е ключов.
„От 160 учебни дни детето присъства само 60. То няма как да натрупа образователни резултати.“
Положителна тенденция е по-високият реален процент на обхват в предучилищна възраст – 92% за деца от три до седем години. Все повече деца от ромски семейства завършват средно образование. Депутатът Султанова-Сивева обаче смята, че резултатите все още не са достатъчни. Тя призова за преосмисляне на подхода. Министър Вълчев заключи, че
„Резултатите ще дойдат с натрупване на усилия“
. За постигане на трайни положителни резултати, всички мерки и политики трябва да продължат.
