Край на една ера: Правителственият „Фалкон“ отива на търг след години на скандали

Правителственият „Фалкон 2000“ отива на търг след години на скандали и високи разходи за поддръжка. Решението е взето от вицепремиера Гроздан Караджов, като самолетът е изваден от експлоатация и очаква нов собственик до края на годината. Инциденти, скъп кетъринг и критики съпътстват историята на „бижуто на властта“, което е возило всички премиери след Иван Костов.

Край на една ера: Правителственият "Фалкон" отива на търг след години на скандали

Фалконът в полет. Фалконът беше наречен “бижуто на властта”, но в последните 10 години четири пъти създаде проблеми при полети. Креслата във фалкона бяха едва 9. Меню със сьомга

Време за четене: 3 мин. 23 ноември 2025

Правителственият самолет „Фалкон 2000“, известен като „бижуто на властта“, ще бъде продаден на търг. Решението идва след години на скандали и високи разходи за поддръжка. Вицепремиерът Гроздан Караджов обяви предстоящата продажба. Мотивът е, че поддръжката е твърде скъпа, а самолетът се използва рядко. Годишните разходи достигат 4,4 млн. лева за едва 290 часа полети.

Самолетът е придобит по времето на правителството на Иван Костов. От 2001 г. насам той лети, съпровождан от постоянни критики. Първоначалните упреци са свързани с високата му цена – между 42 и 47 млн. долара. „Фалкон 2000“ е 11-местен луксозен джет. Ефективните места са 9, тъй като две са заети от оборудване.

Машината е возила всички министър-председатели след Иван Костов. По времето на кабинета „Станишев“ натоварването е било огромно. През 2007 г. са отчетени 858 дни зад граница. Самолетът е използван и от частни лица. През 2001 г. шефът на „Мултигруп“ Илия Павлов е летял до Ница срещу заплащане. Тази практика е прекратена след скандал и уволнение на тогавашния шеф на авиоотряда.

Бившият премиер Бойко Борисов нееднократно е преживявал инциденти на борда. В последните 10 години „Фалконът“ е претърпял четири инцидента, като при всички на борда е бил Бойко Борисов. На 12 февруари 2015 г. при излитане от София не се затваря колесник. Самолетът кръжи час и половина над столицата. На 30 август същата година отново има проблем с колесниците във Варна. През април 2019 г. при кацане в Брюксел се разцепва гума. Тогава Борисов заявява, че „са ги спасили пилотите, които са добри“.

На 15 ноември 2019 г. опитният екипаж приземява „Фалкона“ ръчно на софийското летище. Тогава Бойко Борисов заявява:

Ние щяхме да се пребием с тоя “Фалкон”.

Той определя самолета като „абсолютно ненужен“.

Скандалите около „Фалкона“ включват и обсъждания за менюто на борда. През 2010 г. тогавашният транспортен министър Александър Цветков демонстрира пред медиите кетъринг за 72 лева. Основното блюдо е включвало морски дарове – филе от сьомга, бяла риба и скариди. През 2013 г. парламентарна комисия разследва разходите за храна. За полет София – Варна – Бургас – София са поръчани ядки за 311,42 лв. За полет до Сараево кетърингът е 355,33 лв., плюс допълнително зареждане с ядки за 340,82 лв.

През 2015 г. менюто остава изискано. То включва плодове като ананас, манго, папая, както и октопод, калмари, омари. Обществена поръчка за кетъринг на стойност 40 000 лв. е отменена. По настояване на Бойко Борисов сумата е намалена с една трета. Това налага VIP пасажерите да се хранят „по-спартански“.

В последните 24 часа дебатът около продажбата на „Фалкона“ продължава. Министърът на транспорта Гроздан Караджов потвърди, че процедурата е в напреднала фаза. Очаква се оценка от специализирана компания за стойността на самолета. От „Авиоотряд 28“ съобщиха, че „Фалкон 2000“ е изваден от експлоатация. Очаква се той да бъде предаден на нов собственик до края на годината.

Продажбата е част от по-широка реформа в правителствения транспорт. Тя включва намаляване на служебните автомобили и оптимизиране на разходите. „Фалкон 2000“ е бил символ на лукс, но се превръща в обект на критика. Експерти смятат, че подобни самолети се продават на частни лица или фирми за бизнес полети. Представители на „Демократична България“ подкрепят продажбата, но настояват за прозрачност. От „БСП за България“ призовават за пълен одит на разходите. Лидерът на „Има такъв народ“ Слави Трифонов вижда в продажбата начало на по-голяма реформа.

След продажбата на „Фалкона“ властта ще остане само с един самолет – „Еърбъс 219“. Въпреки максимата, че няма стар самолет, а недобре поддържан, „Фалконът“ ще отиде в частни ръце. Това ще стане, ако търгът за продажбата му е успешен.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *