КМГ: Колекционерските продукти завладяват Поколението Z в Китай

Икономиката на „колекционерските продукти“ набира огромна популярност сред Поколението Z в Китай. Тези стоки, базирани на комикси и игри, създават силна емоционална връзка и генерират милиардни приходи за компании като Bubble Mart. Пазарът се очаква да надмине 300 млрд. юана до 2029 г., но експерти предупреждават за потенциални рискове.

КМГ: Колекционерските продукти завладяват Поколението Z в Китай

Снимка: КМГ Снимка: Китайска медийна група

Време за четене: 2 мин. 4 декември 2025

Икономиката на „колекционерските продукти“ набира изключителна популярност сред младите в Китай. От нишова форма на потребление, тези стоки, наричани с английското „Goods“, вече са масова тенденция. Това съобщава КМГ.

Продуктите, базирани на комикси, анимационни филми и игри, се продават в специализирани магазини в над 20 големи китайски града. Те привличат огромен брой потребители чрез емоционална връзка и възможност за самоизразяване. Тази тенденция трансформира пазара и създава нови бизнес възможности.

Неотдавна куклата Labubu на китайската компания Bubble Mart покори света. Знаменитости като Дейвид Бекъм и Риана популяризираха Labubu в социалните мрежи. Най-новите колекции често се разпродават за минути в САЩ, Великобритания и Япония. Популярността на тези продукти даде значителен тласък на приходите на Bubble Mart.

През 2024 г. приходите на Bubble Mart достигнаха 13,04 млрд. юана, което е ръст от 106,9% спрямо предходната година. Нетната печалба нарасна с впечатляващите 185,9%, достигайки 3,40 млрд. юана. Тези данни подчертават бързия растеж на сектора.

Според Ai Media Consulting, пазарът на „колекционерски продукти“ (Goods) в Китай през 2024 г. достигна стойност от 168,9 млрд. юана. Очаква се до 2029 г. той да надмине 300 млрд. юана. Местните компании бележат възход, а чуждестранни фирми разглеждат китайския пазар като ключов за глобалните си стратегии.

Колекционерските продукти обхващат „мистични“ кутии, ръчно изработени кукли, плюшени играчки, картички, храни и игри. Основният фокус е върху задоволяване на емоционалните и социалните нужди на потребителите. Този модел привлича Поколението Z, придавайки на продуктите емоционална стойност като „общуване“ и „духовно потребление“. Много търговски центрове създават атракции, свързани с колекционерските продукти, за да привличат младите. За повече информация относно културните тенденции сред младите в Китай, вижте статията ни за музеите като модна дестинация.

През последните 24 часа Bubble Mart обяви нова колаборация с глобален анимационен франчайз. Очаква се тя да стартира през януари 2026 г. и вече има десетки хиляди предварителни резервации. Китайската платформа Xiaohongshu също стартира кампания за популяризиране на „колекционерската икономика“. Тя включва нови функции за обмен и продажба на стоки между потребителите.

Колекционерските продукти в Китай често се свързват с „мистични кутии“ (blind boxes). Те създават елемент на изненада и емоционално въздействие, което е в основата на нови бизнес модели в търговията. Множество млади потребители използват тези продукти за социално взаимодействие и самовизуализация. Те активно споделят снимки и видео в социалните мрежи, което допринася за бързото разпространение на тенденцията. Тази динамика е сходна с феномена Гофън шъдзан, който също превърна традицията в модерен хит.

Въпреки ентусиазма, някои китайски социолози предупреждават за възможна зависимост и прекомерно разходване сред младите потребители. Това е особено актуално в контекста на икономическа нестабилност и висока младежка безработица. Представители на традиционните търговски вериги изразяват загриженост, че тази нишова икономика може да отклони значителна покупателна сила от класическите продукти. Това може драстично да промени моделите на потребление в бъдеще.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *