Китайският интернет сектор с 2,2% ръст на приходите, въпреки спада в печалбата през 2025 г.

Китайският интернет сектор отчете стабилен ръст на приходите от 2,2% през първите осем месеца на 2025 г., достигайки 1,29 трилиона юана, сочат данни на Министерството на промишлеността и информационните технологии. Въпреки това натрупаната печалба отбеляза спад от 3,8% на годишна база, макар и с по-бавен темп на намаление. Секторът продължава да инвестира, като разходите за НИРД нарастват с 3,4%, подкрепен от мащабен пазар с 1,12 милиарда интернет потребители.

Китайският интернет сектор с 2,2% ръст на приходите, въпреки спада в печалбата през 2025 г.

Снимка: Китайска медийна група

Време за четене: 2 мин. 5 октомври 2025

Интернет секторът на Китай демонстрира стабилен ръст на приходите през първите осем месеца на 2025 г., сочат данните, публикувани от Министерството на промишлеността и информационните технологии.

Периодът от януари до август отчете значителен финансов обем. Водещите интернет компании и свързаните с тях услуги реализираха бизнес приходи от около 1,29 трилиона юана (над 181 милиарда щатски долара). Този резултат представлява увеличение с 2,2% на годишна база. Положителен сигнал е, че темпът на растеж показва ускорение, тъй като е с 0,8 процентни пункта по-висок спрямо първото тримесечие на 2025 г.

Въпреки стабилния ръст на приходите, секторът се изправя пред предизвикателства в рентабилността. Натрупаната печалба на тези компании възлиза на 106,3 милиарда юана, което е спад от 3,8% на годишна база. Все пак тенденцията е към подобрение – намалението на печалбата се свива с 4,5 процентни пункта в сравнение с първата половина на годината. В същото време, компаниите продължават да инвестират във високи технологии. Разходите за научноизследователска и развойна дейност (НИРД) достигнаха 66,86 милиарда юана, отчитайки ръст от 3,4% на годишна база.

Мащабът на китайския пазар продължава да подкрепя дигиталната икономика. Към средата на 2025 г. интернет населението на страната достигна 1,12 милиарда души, което представлява проникване от 79,2%. Тези потребители са двигател на растежа в ключови сегменти като електронната търговия.

Онлайн продажбите на дребно също отбелязват силни резултати. През първата половина на 2025 г. те достигнаха 7,8 трилиона юана, което представлява почти 30% от всички транзакции на дребно в страната. През първото тримесечие на годината обемът на онлайн продажбите на дребно достигна 3,6 трилиона юана, като продажбите на физически стоки нараснаха с 5,7%, а дигиталните продукти – със 7,4%. Ключови двигатели на потреблението остават мобилните плащания и търговията чрез директни видеотранслации (live streaming).

Развитието на телекомуникационната инфраструктура допълнително подкрепя сектора. Към края на 2025 г. се очаква броят на 5G свързаните устройства в Китай да достигне 892 милиона. Освен това, китайското правителство продължава да насърчава локализацията на IT инфраструктурата и контрола върху данните чрез нови стратегически планове, стимулиращи развитието на вътрешния пазар и технологичните иновации.

Въпреки ясните предизвикателства в рентабилността и посочените от анализатори външни рискове и глобална икономическа несигурност, стабилният ръст на приходите и засилените инвестиции в НИРД показват устойчивост и бъдещ потенциал за развитие на китайския интернет сектор.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *