Китайските производители пускат нов модел на всеки 4 дни
Китайската автомобилна индустрия пуска по един нов модел на всеки четири дни, изпреварвайки значително традиционните производители. Това темпо осигурява постоянно пазарно внимание и бързо адаптиране към променящите се тенденции, особено в електрификацията.
BYD Seal 05 DMi е plug-in хибрид с пробег от 2000 км и цена от 9640 евро в Китай. Снимка: BYD
Китайската автомобилна индустрия демонстрира безпрецедентно темпо на иновации. До средата на ноември тази година китайските марки представиха 78 чисто нови серийни модела. Това прави средно по един нов автомобил на всеки четири дни, което е значително повече от традиционните пазари. За сравнение, Япония представи 32 нови модела, Европа – 27, а американските производители – само 10.
Според анализ на Хуан Фелипе Муньос от JATO Dynamics за Motor1, това темпо е непосилно за традиционните производители. Той подчертава, че не става въпрос за редизайн, а за изцяло нови автомобили. Марки като BYD, Geely, MG и Chery непрекъснато добавят нови варианти или изцяло нови модели, стимулирайки вътрешното и международното търсене. Тази динамика допринася за бързия растеж на световния пазарен дял на китайските производители.
През ноември 2025 г. китайските марки представиха още 12 нови серийни модела, увеличавайки общия брой за годината до 90. Това показва устойчива тенденция на бързо развитие. Средното време между пускането на нов модел от китайски производител е около 4 дни, докато за европейските и японските марки то е между 15 и 20 дни. Тези данни бяха публикувани от европейски анализатори от JATO Dynamics.
По-широката гама от модели не гарантира автоматично по-високи продажби, но осигурява постоянно пазарно внимание. Всеки нов автомобил е възможност за медийно отразяване и събиране на клиентска обратна връзка. В ерата на електрификацията тенденциите се променят изключително бързо. Затова китайските производители създават нови модели в почти всеки сегмент – от достъпни бензинови автомобили до електрически SUV и луксозни седани.
Много от новите модели са фокусирани върху електрификацията и интелигентните технологии. Повече от 60% от новите китайски автомобили през 2025 г. са електрически или хибриди. Китайските производители активно използват данни от продажби и потребителски отзиви за бързо адаптиране и подобряване на моделите си. Например, BYD обяви, че през декември ще стартира производството на новия модел BYD Seal U в Унгария, който ще е достъпен в България от началото на 2026 г.
Европейският съюз изрази загриженост от бързото навлизане на китайски автомобили на европейския пазар и обсъжда мерки за защита на местните производители. Представители на германската автомобилна индустрия виждат в темпото на китайските производители както предизвикателство, така и възможност за сътрудничество в областта на електрификацията и иновациите. За повече информация относно китайското влияние на европейския пазар, прочетете Китайските автомобили продължават да печелят пазарен дял в Европа.
