Китайските електромобили доминират пазара в Израел с 82.1%, но военното министерство спира доставките заради опасения от шпионаж
През първите десет месеца на 2025 г. китайските марки са продали 82.1% от всички електромобили в Израел, като BYD оглавява класацията с 7825 продажби. Въпреки пазарния успех, Израелското министерство на отбраната спря доставките на BYD за военни служители поради опасения, че превозните средства могат да служат като мобилни разузнавателни платформи.
Снимка: Китайска медийна група
Китайските производители на електромобили затвърждават своето господство на израелския пазар. През първите десет месеца на 2025 г. делът на китайските марки в продажбите на електрически превозни средства достига впечатляващите 82.1%. Данните, публикувани на 1 ноември от Израелската асоциация на вносителите на автомобили, показват силното навлизане на азиатските брандове.
Общият брой продадени електромобили в страната от януари до октомври възлиза на 52 612. От тях 43 177 електромобила са произведени от китайски компании, което подчертава мащаба на пазарната им мощ.
Класацията на най-продаваните марки се оглавява от BYD Auto. Компанията е реализирала 7825 продажби от началото на годината, предлагайки модели като Atto 3, Dolphin, Seal и Sealion. На второ място се нарежда Chery с 6349 продажби, включително моделите FX и Jaecoo. Трето място заема Xpeng Motors, която е продала 5711 електрически автомобила за десетте месеца на годината, включвайки в портфолиото си G6, G9 и P7.
Доминацията на Китай не се ограничава само до електрическия сектор. В общите продажби на автомобили, които включват и бензинови, и хибридни превозни средства, Китай е водещ с 88 757 продадени коли. Следват Южна Корея с 46 928 и Япония с 36 662.
На фона на тези пазарни успехи обаче, в Израел назряват сериозни опасения относно сигурността. Израелското министерство на отбраната предприе решителна стъпка, като спря доставките на китайски електрически автомобили BYD, предназначени за военни служители. Причината за това решение са опасения от шпионаж.
Израелските военни и експерти по киберсигурност изразяват безпокойство, че китайските електромобили могат да функционират като потенциални мобилни разузнавателни платформи. Въпреки че в получените автомобили е била деактивирана системата e-Call, експертите смятат, че тази мярка е недостатъчна, за да гарантира пълна сигурност. Към момента няма публично изявление от страна на китайските производители относно спирането на доставките в Израел.
Доминацията на китайските EV марки е глобален феномен. Китай контролира 67.6% от световния пазар на електромобили и отбелязва значителен ръст на износа през 2025 г. Технологичното предимство на китайските модели се изразява в среден пробег от 528 км, което представлява ръст от 24% спрямо 2020 г., подкрепяйки агресивната експанзия на европейския и израелския пазар.
