Китайските автомобили завладяват Европа: Продажбите в Полша скочиха пет пъти на фона на нови мита

Китайските производители на автомобили продължават да разширяват пазарния си дял в Европа, подкрепени от силен производствен капацитет и ранно навлизане в EV сектора. Продажбите в Полша са скочили пет пъти през първите три тримесечия на 2025 г., увеличавайки пазарния им дял до 6.8%. На фона на тези успехи, ЕК обяви нови антидъмпингови мерки, но компании като BYD вече подготвят местно производство в Унгария, за да ги избегнат.

Китайските автомобили завладяват Европа: Продажбите в Полша скочиха пет пъти на фона на нови мита

Снимка: Китайска медийна група

Време за четене: 2 мин. 5 ноември 2025

Китайските производители на автомобили продължават да разширяват присъствието си на европейския пазар. Тази експанзия се дължи на значителния производствен капацитет и ранното навлизане в сектора на електромобилите. Тази оценка даде Якуб Фарис, президент на Полската камара на автомобилната индустрия, в интервю за агенция ПАП.

Според Фарис продажбите на електромобили, произведени в Китай, продължават да нарастват на континента, въпреки въведените по-високи мита от Европейската комисия. Той подчертава, че европейската автомобилна индустрия става по-малко конкурентоспособна спрямо Китай и Съединените щати. Причините за това са високите разходи за енергия и труд, както и сложните регулации.

Фарис добавя, че експертният опит на азиатските компании датира отдавна:

„Китайските производители започнаха да произвеждат електрически автомобили преди повече от десетилетие, за да се справят с градския смог, и днес са сред световните лидери“

— Якуб Фарис, президент на Полската камара на автомобилната индустрия

Данните от Полша ясно илюстрират тази бърза експанзия. Полският ежедневник „Жечпосполита“, позовавайки се на данни на камарата, съобщи, че продажбите на произведени в Китай автомобили в Полша скочиха пет пъти през първите три тримесечия на 2025 г. През периода януари-септември са регистрирани над 28 900 нови превозни средства, спрямо около 5700 година по-рано. В резултат пазарният им дял се увеличи от 1,4% на 6,8%.

На фона на този ръст, Европейската комисия (ЕК) предприе нови мерки. През последните 72 часа ЕК обяви нови предварителни антидъмпингови мерки срещу китайски електромобили. Тези мерки могат да доведат до увеличение на митата с до 25% през следващите месеци.

Китайските компании обаче вече прилагат стратегии за избягване на тарифните бариери. BYD, един от водещите производители, обяви, че ще стартира производство на електромобили в новия си завод в Унгария още през декември 2025 г., което ще позволи на компанията да избегне част от таксите и да ускори доставките в Европа. Като цяло китайските производители инвестираха над 2 милиарда евро в европейски заводи и дилърски мрежи през 2024-2025 г., осигурявайки си предимство в логистиката и обслужването.

Проучване на Escalent показва, че европейските потребители стават все по-склонни да изберат азиатски марки. През 2025 г. над 47% от европейците са отворени към купуване на китайски автомобил, което представлява значителен скок спрямо 31% през 2024 г.

Въпреки потребителския интерес, европейските браншови организации изразяват сериозна загриженост. Европейската автомобилна асоциация ACEA настоява за по-строги правила за внос, като предупреждава, че китайската експанзия може да доведе до загуба на десетки хиляди работни места в ЕС. Някои местни дилъри в Полша и България също изразяват тревога, че бързото навлизане на китайските марки може да наруши пазарното равновесие и да създаде трудности за малките дилъри.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *