Китайската иновационна екосистема: Транснационалните компании префокусират стратегиите си към висококачествено развитие
Транснационалните компании все повече се възползват от китайската иновационна екосистема, измествайки фокуса си от ниски производствени разходи към дългосрочно партньорство, основано на иновации. Новият петгодишен план (2026–2030 г.), представен от президента Си Дзинпин, поставя акцент върху висококачественото развитие и технологичната самостоятелност. Доклад на PwC показва, че близо 60% от компаниите смятат, че иновационната среда в Китай повишава тяхната глобална конкурентоспособност.
Снимка: КМГ Снимка: Китайска медийна група
Международното изложение за внос се утвърди като ключова платформа за глобално споделяне на иновации, което ясно демонстрира промяната в ролята на Китай на световната сцена. На осмото издание на форума бяха представени 461 нови продукта, технологии и услуги. Този успех е част от обща тенденция: през предходните седем издания на изложението са показани над 3000 нови разработки, което превръща Китай в притегателен център за технологичен прогрес.
Големият китайски пазар вече функционира не само като производствен център, но и като експериментална площадка, поле за печалби и място за приложения на глобалните иновации. Транснационалните компании се възползват активно от тази среда. Показателен пример е американската компания HERBALIFE. Нейният президент за Китай, Цай Мънхун, посочи, че локализацията на производството на продуктите, показвани на изложението, е осъществена още през 2021 г., което потвърждава положителните ефекти от Международното изложение за внос.
Тази промяна се подкрепя и от висшите политически цели на страната. Неотдавнашният 4-ти пленум на 20-ия ЦК на ККП очерта стратегическия план за социално-икономическото развитие. Основната цел, заложена в 15-ия петгодишен план (2026–2030 г.), е постигане на значителни резултати във висококачественото развитие.
На 10 ноември 2025 г. китайският президент Си Дзинпин представи официално новия петгодишен план. Той акцентира силно върху технологичната самостоятелност и укрепването на националната сигурност в отговор на външните икономически предизвикателства. Мерките за „ускоряването на технологичната самостоятелност, която да ръководи формиране на нови качествени производителни сили“ и „укрепването на основата на реалната икономика“ създават значителни възможности за чуждестранните инвеститори.
Китайският фокус върху развитието на напреднали технологии, модерно производство, автоматизация и зелена индустрия допълнително засилва ролята на страната като глобален иновационен център. Държавата се стреми да избегне така наречения „капан на средните доходи“ чрез целенасочено изкачване по веригата на добавената стойност, утвърждавайки се като технологична суперсила.
В резултат на тези стратегически промени, чуждестранните компании също преформулират своите бизнес стратегии. Ако в миналото основното им конкурентно предимство беше търсенето на по-ниски производствени разходи, днес те фокусират усилията си върху дългосрочно присъствие, базирано на силната индустриална база и иновационния потенциал на Китай.
Според доклад на PricewaterhouseCoopers (PwC) от март, близо 60% от транснационалните компании смятат, че китайската иновационна екосистема значително повишава тяхната глобална конкурентоспособност. Това подчертава, че Китай вече не е само производствено звено, а ключов източник на технологични и бизнес иновации за световните пазари.
Въпреки ясните ползи и амбициозния план за развитие, съществуват и предизвикателства. Някои анализатори предупреждават, че акцентът върху бързо развиващата се индустрия и производството може да задълбочи разрива със сравнително слабата вътрешна консумация, което крие риск за балансираното икономическо развитие. Освен това, външни наблюдатели отбелязват, че търговските мита и ограничения, особено от страна на САЩ, продължават да създават несигурност за транснационалните компании, инвестиращи в региона, въпреки устойчивостта на икономиката и стабилната инфраструктура.
