Китай въвежда строги правила за ценообразуване на интернет платформите

Китай въвежда нови правила за ценообразуване на интернет платформите от април 2026 г. Целта е насърчаване на иновациите, защита на потребителите и справедлива конкуренция. Забраняват се недобросъвестни практики и се изисква по-голяма прозрачност.

Китай въвежда строги правила за ценообразуване на интернет платформите

Снимка: Китайска медийна група

Време за четене: 2 мин. 21 декември 2025

Китайското правителство обяви нови регулации за ценовите практики на интернет платформите. Целта е насърчаване на иновациите и устойчивото развитие на цифровата икономика, съобщава КМГ. Мерките влизат в сила на 10 април 2026 г. и ще засегнат всички големи платформи.

Правилата въвеждат по-ясни норми за ценовото поведение на платформените оператори и търговците. Те целят да повишат прозрачността и да засилят координацията между регулаторните органи. Основен акцент е защитата на правото на търговците сами да определят цените си. Платформите няма да могат да налагат необосновани ограничения или условия.

Проектът на правилата е публикуван на 20 декември 2025 г. от Държавния комитет по развитие и реформи на КНР. Той е съвместно разработен с Държавното управление по регулиране на пазара и Държавното управление на киберпространството. Документът включва 28 члена и забранява осем вида недобросъвестни практики. Сред тях са двойно начисляване на такси и принудително прехвърляне на разходи към търговците.

Мерките предвиждат и по-добра защита на потребителите. Това ще стане чрез ясно обозначаване на цените и по-голяма прозрачност при динамичното ценообразуване. Ще се регулират услуги като плащания без парола и автоматични подновявания. Регулаторът поставя фокус върху стандартизирането на комисионните и членските вноски. Призовава се за гъвкави модели и отстъпки за малки и средни предприятия.

Платформите ще бъдат задължени публично да обявяват своите тарифни планове. Те трябва да запазват архив на тези данни за последните три години. Инициативата цели да намали финансовата тежест върху малкия и среден бизнес. Очаква се големите платформи да извършат самопроверки за спазване на новите изисквания. Регулаторът подчертава необходимостта от по-строга координация между органите и саморегулация на платформите. За повече информация относно промените в законодателството, вижте тази свързана статия.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *