Китай въвежда революционен стандарт за енергийна ефективност на електромобилите

Китай въвежда нов, първи по рода си в света, държавен стандарт за енергийна консумация на електромобили от 2026 г. Той налага задължителен таван на потреблението и ще стимулира производителите към технически иновации, определяйки правото на данъчни облекчения.

Китай въвежда революционен стандарт за енергийна ефективност на електромобилите

Очаква се това да увеличи средната издръжливост на електромобилите с около 7 процента. СНИМКА: КМГ Снимка: Китайска медийна група

Време за четене: 2 мин. 28 декември 2025

От 1 януари 2026 г. Китай ще въведе нов държавен стандарт за енергийна консумация на електрически превозни средства. Това обяви Държавната администрация на регулиране на пазара, цитирана от Китайската медийна група. Стандартът е първият в света, който поставя задължителен таван на енергийната консумация на електромобили.

Новите изисквания налагат на производителите да модернизират технически своите продукти. Например, превозно средство с тегло два тона трябва да консумира по-малко от 15,1 киловатчаса на 100 км. Очаква се тази мярка да увеличи средната издръжливост на електромобилите с около 7 процента.

Задължителният таван на енергийната консумация е формулиран съобразно текущото ниво на потребление на изцяло електрическите пътнически превозни средства. Отчитат се също техническият потенциал на конкретни модели и контролът на разходите. Този стандарт е диференциран според теглото на превозното средство, като целта е преход от количествен към качествен растеж в сектора.

Влизането в сила на стандарта е само дни след неговото обявяване. Той завишава изискванията с около 11% спрямо предишната препоръчителна версия. Съответствието със стандарта ще определя правото на моделите за данъчни облекчения и субсидии за периодите 2026-2027 г. Тези облекчения са публикувани от Министерството на промишлеността и информатиката, Министерството на финансите и Държавната данъчна администрация.

Експерти отбелязват, че новите правила ще изчистят пазара от неефективни модели. Те ще стимулират иновациите и модернизацията в производството. Повечето популярни модели на лидери като BYD и Geely вече отговарят на лимитите. Въпреки това, проблеми могат да възникнат при по-тежки и енергоемки автомобили. За производителите на несъответстващи модели това означава доработки или дори сваляне от китайския пазар. Това може да повлияе на продажбите и да изисква значителни инвестиции.

Китай продължава да развива своя автомобилен пазар. Зарядните станции също се увеличават. Повече информация за напредъка може да намерите в тази статия. Целта е подпомагане на енергийни технологии и постигане на въглеродни цели.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *