Китай ревизира Закона за ценообразуването след 30 години: Спират ценовия дъмпинг и алгоритмичната дискриминация

Китай предприема първата сериозна ревизия на Закона за ценообразуването от почти 30 години, за да ограничи безмилостните ценови войни, алгоритмичната дискриминация и практиките на продажба под себестойността. Промените разширяват обхвата на закона, включвайки услугите и онлайн платформите, и затягат контрола върху хищническото ценообразуване. Реформата е насочена към насърчаване на „висококачествено развитие“ и по-прозрачност в цифровата икономика, където се наблюдават огромни загуби на маржове, например в сектора на новите енергийни превозни средства.

Китай ревизира Закона за ценообразуването след 30 години: Спират ценовия дъмпинг и алгоритмичната дискриминация

Проектът за изменение е подготвен съвместно от два ключови органа Снимка: КМГ Снимка: Китайска медийна група

Време за четене: 4 мин. 24 октомври 2025

Китай предприема първата си сериозна ревизия на Закона за ценообразуването от почти 30 години насам, съобщи КМГ. Промените целят да ограничат безмилостните ценови войни, алгоритмичната дискриминация и други нелоялни практики на пазара във втората по големина икономика в света.

Проектът за изменение е резултат от съвместната работа на два ключови органа: Държавната комисия за развитие и реформа (водещ икономически регулатор) и Държавната администрация за регулиране на пазара (най-големият пазарен надзорен орган). Настоящата ревизия бе публикувана за обществено обсъждане в края на юли, 27 години след влизането на закона в сила през 1998 г.

Пренаписването на закона идва в критичен момент. Пазарът е обхванат от жестока „инвулционна конкуренция“, при която фирмите намаляват цените под себестойността, за да спечелят пазарен дял. Експерти алармират, че тези разрушителни вътрешни практики подкопават рентабилността, възпрепятстват инвестициите и пречат на иновациите.

„Изменението изпраща ясен сигнал, че поддържането на лоялна пазарна конкуренция не подлежи на обсъждане. Продажбата под себестойността е злокачествена форма на „инвулционна конкуренция“ (involution-style competition). Когато се разпространява, това подкопава маржовете на печалба, вкарва повече фирми в загуби и затруднява стабилизирането на производството или създаването на работни места. Това дори вреди на растежа на доходите на домакинствата, особено за хората с ниски и средни доходи.“

— Гуо Лиян, заместник-директор на Института за икономически изследвания към Китайската академия за макроикономически изследвания

В основата на промените залягат по-строги правила срещу хищническото ценообразуване. Докато сегашният закон се прилага само за стоки и продавачи, преразглеждането разширява обхвата. Законът вече ще обхваща услугите и ще разшири отговорността към трети страни, включително онлайн платформите, които често определят правилата за ценообразуване.

Преразгледаният член 14, например, забранява на операторите да продават стоки или услуги под себестойността с цел „изтласкване на конкурентите или монополизиране на пазара“. Изключение правят случаи като освобождаване от продажба на нетрайни, сезонни или презапасени артикули. Новият текст също така уточнява, че платформите нямат право да принуждават други оператори да поставят цени под себестойността.

„Формулировката дестилира същността на хищническото ценообразуване в два елемента: средствата, които са под себестойността, и целта, която е изключване или монопол. Включването на услуги и платформи в изменения закон затваря регулаторните пропуски. Това е особено важно за сектори като доставка на храни, превоз или онлайн търговия на дребно, където платформите понякога принуждават търговците да следват правилата си, дърпайки ги в загубни ценови битки“.

— Хан Уей, доцент в Юридическия факултет на Китайската академия за социални науки

Китай засилва контрола си върху прекомерно ожесточената конкуренция, насочвайки се към насърчаване на пазарна среда, която възнаграждава качеството и иновациите. Последните изменения обхващат и новите предизвикателства на бързо разрастващата се цифрова икономика. Поправката е пряк отговор на явления като алгоритмична дискриминация и ценообразуване чрез големи данни, при което най-лоялните клиенти могат да плащат повече, тъй като платформите познават техните навици.

„Цифровите инструменти усилват както обхвата, така и непрозрачността на ценовите стратегии. Когато платформите променят алгоритмите или сегментират потребителите, те могат да създадат несправедливи предимства, които навреждат както на конкурентите, така и на потребителите. Законът сега ясно показва, че тези практики ще бъдат предмет на внимателен контрол“.

— Су Хаопън, професор в Университета по международен бизнес и икономика и директор на Изследователския център за защита на потребителите

Неограничената конкуренция е довела до спад в рентабилността в ключови сектори. Като пример служи индустрията на новите енергийни превозни средства, където производителите се ангажираха с неумолимо понижаване на цените. В началото на 2025 г. над 60 модела автомобили намалиха цените си. В резултат на това, нетните маржове в сектора на новите енергийни превозни средства са спаднали до 4,3% през миналата година, според Китайската асоциация на търговците на автомобили.

Промените са част от по-широка законодателна програма за 2025 г., насочена към подобряване на стратегическото планиране и устойчивото развитие. На 1 юли Централната комисия по финансови и икономически въпроси се ангажира да ограничи нерегулираната конкуренция чрез ниски цени и да насочи предприятията към подобряване на качеството на продуктите. Въпреки това, някои бизнес среди и платформи могат да възприемат новите правила като ограничение на гъвкавостта.

По отношение на правоприлагането, проектът за изменение повишава разходите за нарушения. Проектът повишава глобите за нарушения и усъвършенства правомощията на правителството да определя ценови механизми, изисквайки преглед на разходите и обществени консултации преди вземането на решения. Това поставя регулирането на цените като основа на „висококачественото развитие“.

Тези вътрешни реформи се случват на фона на външен натиск. На 23 октомври Китай категорично се противопостави на европейските санкции, наложени на китайски компании, като подчерта, че тези мерки нарушават международното право. Тази външна обстановка допълнително подчертава необходимостта от стабилна и лоялна вътрешна пазарна среда.

В крайна сметка актуализирането на закона е повече от навременно. За потребителите той обещава по-прозрачно ценообразуване и по-силна защита в онлайн среда, а за бизнеса — по-ясни правила за участие на пазара.

„Днешният пазар е по-голям, по-бърз и по-сложен. Без актуализирани правила конкуренцията може да се превърне в хаос. Поправката цели да насочи тази енергия към продуктивен и устойчив растеж.“

— Гуо Лиян, заместник-директор на Института за икономически изследвания към Китайската академия за макроикономически изследвания

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *