Китай разширява културното си влияние чрез онлайн литература, игри и уеб сериали
Китай разширява своето глобално културно влияние чрез онлайн литература, видеоигри и уеб сериали. Приходите от тези дигитални формати достигат милиарди долари, а изкуственият интелект улеснява международното им разпространение. Бившият генерален директор на ЮНЕСКО Ирина Бокова подчертава, че Китай е световен лидер в растежа на творческата икономика.
Снимка: Китайска медийна група
Китайската онлайн литература, видеоигри и уеб сериали трансформират глобалния културен пейзаж. Тези дигитални формати, наричани „новото трио“, постигат значително международно влияние. Британският писател Джак Кавин Шервин е пример за тази тенденция. Неговият случаен интерес към китайски онлайн романи през 2018 г. прераства в успешна писателска кариера. Произведенията му, съчетаващи източни и западни елементи, са прочетени над 80 милиона пъти.
Хоу Сяонан, главен изпълнителен директор на China Literature Limited, подчертава глобализацията на китайската онлайн литература. Той отбелязва, че
Чрез благоприятен цикъл на глобално четене, творчество и развитие, китайските наративи ускоряват интеграцията си в световната поп култура.
Данни от Китайската асоциация за аудио-видео и цифрово публикуване (CADPA) показват впечатляващ растеж. Приходите от чужбина на китайската онлайн литературна индустрия достигнаха 4,82 милиарда юана (около 680 милиона щатски долара) през 2024 г.. Международно достъпни са приблизително 750 900 произведения. Този успех се дължи и на изкуствения интелект, който улеснява преводите и разпространението.
Към „новото трио“ се присъединяват и уеб сериалите. От януари до август 2025 г. чуждестранният пазар на микросериали генерира 1,53 милиарда щатски долара приходи. Това е увеличение от 194,9% на годишна база. Броят на изтеглянията нараства с 370,4% до около 730 милиона. Китайската онлайн литература вече се сравнява с холивудската киноиндустрия и японското аниме.
Видеоигровата индустрия също отбелязва пробиви. Заглавия като „Black Myth: Wukong“, „Genshin Impact“ и „Honkai: Star Rail“ са изключително популярни. Те са сред най-изтегляните игри в над 100 страни и региони. През 2024 г. самостоятелно разработените игри в Китай генерираха 18,56 милиарда щатски долара в чужбина. Това представлява ръст от 13,39% спрямо предходната година.
Доклад, представен на Конференцията за градско сътрудничество и развитие по Морския път на коприната 2025, разкри допълнителни данни. През 2024 г. културната търговия на Китай достигна 1,4 трилиона юана. Износът, базиран на цифрови технологии, съставлява над 25% от тази сума. Поколението Z е най-голямата група читатели на китайска онлайн литература.
Ирина Бокова, бивш генерален директор на ЮНЕСКО, потвърждава този възход. В интервю за Синхуа тя заявява:
В Китай вече е възникнала обширна и процъфтяваща екосистема за тези творчески индустрии. Културата е двигател на икономическия растеж, защото създава работни места и е тясно свързана с цифровите технологии. В момента Китай е световен лидер по темп на растеж на творческата икономика.
Експерти отбелязват, че тези културни продукти не само разширяват влиянието на Китай. Те създават нови възможности за междукултурен диалог и интеграция. Някои китайски онлайн романи дори са включени в колекцията на Британската библиотека.
