Китай пуска най-големия парк от безпилотни електрически камиони в света
В Китай заработи най-големият в света парк от 100 автономни електрически минни камиона. Машините придвижват 90-тонни товари без шофьори и вече са увеличили ефективността с 20%.

В откритата мина „Имин“ във Вътрешна Монголия заработи най-големият в света парк от автономни електрически минни камиони. Флотът от 100 машини вече придвижва 90-тонни товари без шофьори в екстремни условия – от силни ветрове до лют студ.
Системата е дело на държавната енергийна компания „Хуанен“, Huawei и производителя на тежка техника XCMG. Вместо кабина за шофьор, камионите носят батерии с капацитет 568 киловатчаса.
„Чрез бордовата система за възприятие даваме на традиционните машини прецизна и надеждна способност да разпознават средата. Това осигурява безопасна и стабилна работа по целия производствен процес“, заяви Шао Ци, генерален мениджър на Huawei.
Мрежата работи на 5G-Advanced с невероятна скорост до 10 Gbit/s. Тя покрива пътища, зони за товарене и разтоварване и зарядни станции. Изкуственият интелект анализира данни за разход на енергия, поддръжка и ефективност в реално време.
Резултатите са впечатляващи. Мина „Имин“ произвежда 35 милиона тона въглища годишно и вече е намалила разходите за гориво и труд с 20%. Ефективността на логистиката скочи с още 20% спрямо традиционните методи.
„Безпилотното управление измества ръчното. Работниците преминават от тежки смени навън към контрол от закрити зали – трансформация от сини якички към висококвалифицирани специалисти“, обясни Шу Инцю, заместник генерален мениджър на „Хуанен Имин“.
Китай е най-големият производител и потребител на въглища в света. Само през 2024 г. страната осигури над половината от глобалния добив. Според асоциацията на въгледобивната индустрия, до края на 2025 г. автономните камиони ще надхвърлят 5 000, а през 2026 – 10 000.
За Huawei и партньорите това е пазар с огромен потенциал. Над 80 000 минни камиона в страната чакат да бъдат модернизирани. Проектът обаче поражда и въпроси за бъдещето на хилядите шофьори, които ще трябва да се преквалифицират за новата дигитална ера.