Китай отложи ограниченията за редкоземните елементи: Отстъпката важи и за ЕС

Еврокомисарят по търговията Марош Шефчович обяви, че Китай е отложил с една година ограниченията върху износа на редкоземни елементи, като тази отстъпка важи и за ЕС. Паралелно с това, италианският външен министър Антонио Таяни призова ЕЦБ да понижи лихвените проценти, за да отслаби еврото и да подкрепи европейските износители, които са изправени пред риск от загуби в размер на милиарди евро.

Китай отложи ограниченията за редкоземните елементи: Отстъпката важи и за ЕС

Марош Шефчович КАДЪР: Екс/@MarosSefcovic

Време за четене: 3 мин. 31 октомври 2025

Отлагането на ограниченията, обявени от Китай за издаване на лицензи за износ на редкоземни елементи, ще се прилага не само за САЩ, но и за Европейския съюз. Новината беше съобщена от еврокомисаря по въпросите на търговията Марош Шефчович по време на посещението му в Рим.

Пекин обяви отлагането с една година след търговските разговори със САЩ. Преди това, на 9 октомври, Китай затегна контрола върху износа на критични минерали. Контролът върху тези суровини се превърна в основна точка в търговските преговори между президентите Доналд Тръмп и Си Цзинпин.

„Разбирам, че постигнатото споразумение между САЩ и Китай по този въпрос е „erga omnes“, което означава, че трябва да се прилага за всички, включително, разбира се, и за Европейския съюз“

— Марош Шефчович, Еврокомисар по въпросите на търговията

Китай е водещият световен производител на редкоземни елементи, които са критични за ключови индустрии, включително дигиталната индустрия, автомобилостроенето, енергетиката и отбранителния сектор. От април Пекин изисква лицензи за износ на някои от тези критични минерали.

Проблеми с европейските доставки

Според Шефчович обаче, системата за издаване на лицензи не функционира ефективно. Той подчерта, че ЕС води официални преговори на високо равнище с Китай относно контрола върху износа на тези суровини. В Брюксел предстоят спешни преговори между представители на ЕС и Китай, за да се намери компромис и да се осигурят стабилни доставки.

„Опитът ни с издаването на лицензи за износ на редкоземни елементи не е особено положителен“

— Марош Шефчович, Еврокомисар по въпросите на търговията

Шефчович уточни, че само около 50 на сто от заявленията за износ на редкоземни елементи от ЕС са обработени коректно. Европейската комисия призова Китай за бързо решение по наложените ограничения, тъй като те създават сериозен риск и вече причиняват нарушения във веригите на доставки. ЕС и страните от Г-7 планират съвместен отговор на затягането на контрола от страна на Пекин, като темата ще бъде обсъдена на предстоящата среща на министрите на финансите и на срещата на върха на Г-7.

„Това има преки последици за производствения капацитет на европейските компании“

— Марош Шефчович, Еврокомисар по въпросите на търговията

Призиви за намеса на ЕЦБ от Италия

По време на посещението на Шефчович в Рим, италианският външен министър Антонио Таяни повдигна въпроса за икономическата конкурентоспособност на ЕС. Таяни призова Европейската централна банка (ЕЦБ) да понижи лихвените проценти. Целта е да отслабне еврото, което би улеснило европейския износ.

„Надявам се, че ЕЦБ ще действа така, както Управлението за федерален резерв (УФР) в САЩ – към ново понижение на лихвените проценти, но също така и за нови изкупувания на дълг на пазара, за да се осигури повече ликвидност и да се намали силата на еврото“

— Антонио Таяни, Външен министър на Италия

Таяни предупреди, че силната валута създава проблеми, които могат да бъдат по-опасни и от самите мита. Той определи митническото споразумение между Брюксел и Вашингтон, което определя 15 на сто мита върху европейския износ, като „добро“. Въпреки това, разликата в стойността между долара и еврото може да бъде по-опасно, отколкото самите мита.

Италия, която е третият по големина износител на стоки в Европа към САЩ, е особено засегната. Данни на италианската работодателска организация „Конфиндустрия“ показват, че Италия рискува да загуби около 16,7 милиарда евро годишно от износ, засягайки най-вече машини, напитки и автомобили.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *