Как европейски собственици печелят милиарди: Разследване разкрива схемата на руския сенчест флот
Мащабно международно разследване разкри, че западни собственици на кораби са спечелили над 6 милиарда долара, продавайки 230 застаряващи танкера на руския сенчест флот, предназначен за заобикаляне на санкциите. Тези кораби, които представляват екологичен риск, са продавани чрез сложни схеми, въпреки че техните собственици са базирани в държави, наложили санкции на Русия. След разкритията, на 30 октомври 2025 г. Европейската комисия наложи нови санкции срещу 12 танкера.
 
                Мащабно журналистическо разследване, наречено „Тайните на сенчестия флот“, разкри сложна мрежа, позволяваща на Русия да заобикаля наложените ѝ санкции. Резултатите показват, че собственици на кораби от Западна Европа са подпомагали този флот, генерирайки огромни печалби. Разследването, координирано от нидерландската платформа „Следвай парите“ и осъществено с медии от осем западноевропейски държави, доказва, че западни собственици на кораби са спечелили над 6 милиарда долара от продажбата на 230 застаряващи танкера.
Журналистите установяват, че повече от една трета от съдовете, транспортиращи руски петрол чрез сенчестия флот, са били притежание на собственици от западни държави – същите, които наложиха санкции на Русия заради войната в Украйна. Вместо тези стари кораби да бъдат предадени на скрап, те са продадени на изключително висока цена.
„Нашият проект се казва „Тайните на сенчестия флот“ и ние искахме да разберем как петролните танкери, които Русия използва, за да избегне санкциите, стават част от сенчестия флот. Проведохме разследване кой продава тези кораби на сенчестия флот. Основното заключение е, че от 600 плавателни съда от сенчестия флот повече от една трета от танкерите са продадени от западни собственици. Собственици на кораби от Западна Европа са спечелили над 6 милиарда долара от продажбата на 230 застаряващи танкера на руския сенчест флот. И това е много.“
— Бирте Шохаус, разследващ журналист
Схемата работи чрез заобикаляне на правните норми. Продавачите твърдят, че сделките не са незаконни, тъй като корабите не се продават директно на Русия, а на други компании и държави. По този начин, по тайни пътища, съдовете в крайна сметка стават част от сенчестия флот.
„Интересното беше, че хората, които продават тези кораби, казват и всъщност имат право, че продажбата на тези танкери не е незаконна. Защото не ги продават директно на Русия, а на други компании и държави, след което по тайни пътища в крайна сметка стават част от сенчестия флот.“
— Бирте Шохаус, разследващ журналист
Проектът „Тайните на сенчестия флот“ е осъществен с участието на 40 журналисти от 13 новинарски редакции. Те използват комбинация от традиционна разследваща журналистика, анализ на данни и сателитно проследяване, за да изследват сложни структури на корпоративна собственост. Също така, разследването проследява членове на екипажи на 60 кораба и осем агенции за набиране на екипаж, действащи в рамките на европейските граници. Журналистите откриват и 20 такива агенции, базирани в Украйна.
Разследването се сблъсква със значителни трудности, включително заплахи към журналисти в страни с много собственици на кораби, като Гърция. Усилията им обаче бяха признати: проектът спечели наградата „Дафне Каруана Галиция“ на Европейския парламент за 2025 г.
„Тръгнахме от този въпрос – кой продава тези кораби. След това започнахме да търсим информация от платформите и партньорите, които познаваме – дали искат да се присъединят към това разследване и те откликнаха. Ние от „Следвай парите“ събрахме доста данни, включително сателитни данни, данни за морския трафик, които споделихме с партньорите си. Казахме им – вижте каква е ситуацията във вашата държава, кои компании са замесени. Сами нямаше да можем да направим. Журналистите от определени страни знаят много по-добре кой стои зад тези компании, кои са замесени. Така че в тези страни могат да идентифицират собствениците, които продават корабите.“
— Бирте Шохаус, разследващ журналист
Руският сенчест флот често използва кораби със стара конструкция. Тези плавателни съдове работят без подходяща екологична застраховка, което създава сериозни рискове за околната среда и чести разливи в морето. Представители на международни застрахователни компании заявяват, че отказът им да осигуряват тези кораби е свързан именно с високия риск от екологични катастрофи и липсата на прозрачност, докато руското правителство отрича флотът да е нелегален.
След публикуването на разследването, Европейският парламент започна дискусии за въвеждане на по-строги правила за корабоплаване. В резултат на обществения натиск и продължаващите нарушения, На 30 октомври 2025 г. Европейската комисия обяви нови санкции срещу 12 танкера, свързани с руския сенчест флот, тъй като те са участвали в транспортиране на руски петрол над ценовия таван на Г-7. Ден по-рано, на 29 октомври 2025 г., няколко европейски компании, включени в разследването, публикуваха изявления, че ще преустановят всякакви сделки с кораби, свързани с руския сенчест флот, след новите санкции.

 
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                      