Как една частна швейцарска колекция от френски импресионисти покорява Виена за пръв път?
Виенският музей „Белведере“ представя за първи път извън Швейцария над 60 шедьовъра на френски импресионисти от частната колекция на семейство Браун, съхранявана в музея „Лангмат“. Изложбата, която трае до 8 февруари 2026 г., дава уникален поглед върху една от най-значимите частни колекции в Европа и нейния културно-исторически контекст.

Виенският музей „Белведере“ е домакин на изключителна изложба, която представя над 60 подбрани произведения на френски импресионисти от музея „Лангмат“ в Баден край Цюрих. Тази колекция, съхранявана от семейство Браун, е една от най-значимите частни сбирки на френски импресионисти в Европа и се показва извън Швейцария за първи път. Изложбата стартира на 25 септември 2025 г. и ще може да бъде видяна до 8 февруари 2026 г. в Долното Белведере, което предоставя уникална възможност за ценителите на изкуството.
Колекцията на Джени и Сидни Браун е формирана паралелно с придобиването на творби за Модерната галерия във Виена – предшественик на „Белведере“ – която включва основни творби на импресионизма в своя фонд. Стела Ролиг, генерален директор на музея, обяснява, че тази паралелна история прави изложбата още по-значима за австрийската публика.
Семейство Браун започва колекционерската си дейност през 1908 година, когато творбите на художници като Клод Моне, Камий Писаро, Пол Гоген и Пол Сезан все още не са били широко признати. Например, картината на Пол Сезан „Натюрморт с праскови, гарафа и фигура“ е първата от този художник, закупена в Швейцария. Самото придобиване на импресионистично изкуство с такъв обем и качество е било възможно благодарение на богатството на семейството и ключовата роля на Сидни като технически директор на международната електротехническа компания „Brown, Boveri & Cie“. Това подчертава не само художествената стойност на колекцията, но и историческия и културен контекст на епохата, отразявайки промените в социалното съзнание и културните възгледи чрез личността на колекционерите.
Кураторът Александер Клее допълнява, че „Колекцията на музея ‘Лангмат’ е изключителна – както заради ранното ѝ създаване, така и защото отразява личността на колекционерите и културно-политическите промени“. Приживе Джени и Сидни Браун рядко предоставяли произведенията си за изложби, поради което качеството и обхватът на колекцията оставали известни само на малцина. Събирането ѝ приключва през 1941 година със смъртта на Сидни. Дори след кончината на Джени през 1968 година творбите почти не са били показвани публично, което прави сегашната изложба във Виена още по-специална.
По завещание на техния син Джон Алфред Браун през 1987 година град Баден става наследник на вила „Лангмат“ заедно с цялата колекция от френски импресионистични картини. От 1990 година вилата е отворена за посетители, но произведенията от колекцията много рядко напускат музея „Лангмат“. Това превръща виенската експозиция в уникална и необикновена възможност за публиката да се докосне до тези шедьоври, включващи работи на Моне, Реноар, Сезан, Писаро и Коро.
Изложбата във Виена акцентира не само върху художественото наслаждение, но и позволява да се проследят културните и социални промени през призмата на личните увлечения на семейство Браун. Кураторският фокус е насочен към отразяване на буржоазното самосъзнание и широките културно-политически трансформации на епохата, което придава на експозицията допълнителна дълбочина и образователна стойност.