Как Дебрецен се превърна в сърцето на новата ера за BMW?
Заводът на BMW Group в Дебрецен, Унгария, стартира серийното производство на електрическия кросоувър BMW iX3 в края на октомври, прилагайки революционната визия iFACTORY за устойчиво и дигитално производство. Инвестицията в завода е удвоена до 2 милиарда евро, включвайки монтаж на батерии на място и подчертавайки ангажимента към екологично чисти технологии с изцяло възобновяеми енергийни източници.

Новото BMW iX3 влиза в серийно производство от Унгария – заводът в Дебрецен е пример за бъдещето
Серийното производство на електрическия кросоувър BMW iX3 вече е факт. В края на октомври заводът на BMW Group в Дебрецен, Унгария, официално стартира производството на новия модел. Този завод не просто произвежда автомобили, а задава нови стандарти в индустрията, превръщайки се в първия завод на BMW, който прилага визията iFACTORY на BMW – символ на устойчиво, дигитално и изцяло свободно от изкопаеми горива производство.
Заводът в Дебрецен демонстрира впечатляващи иновации, използвайки патентовани системи и изключително висока степен на дигитална валидация на всички производствени процеси. Той функционира и като ключов център за разпространение на Новия клас (Neue Klasse) технологии в световен мащаб. Първият автомобил от тази нова генерация е именно BMW iX3 от второ поколение.
Първоначалните планове за инвестиция в завода възлизаха на 1 милиард евро, но бяха удвоени до 2 милиарда евро, за да включват и монтаж на високоволтови батерии на място. Това позволява на завода да произвежда до 30 електрически кросоувъра BMW iX3 на час, като в него вече работят над 2000 служители. Заводът е изграден с капацитет от 150 000 превозни средства годишно.
Екологичният отпечатък на завода е минимален. Консумираната електроенергия е изцяло от възобновяеми източници. Приблизително една четвърт от нея се генерира от соларни панели, разположени по покривите и стените на сградите, както и в околността. Слънчевите панели обхващат приблизително 50 хектара и имат капацитет от 45 гигаватчаса годишно. За дните, когато заводът не работи, като уикендите и празниците, излишната енергия се съхранява в голямо хранилище с капацитет 130 мегаватчаса.
Заводът в Дебрецен разполага със собствен цех за пресоване и изцяло екологичен бояджийски цех с намалена консумация на топла вода. Излишната топлина се преобразува в електричество, което също се съхранява. Излишната боя се филтрира, смесва се с вар и се използва като суровина за строителни материали на циментова основа. Транспортирането на големи компоненти и готови каросерии в завода се осъществява с помощта на безпилотни превозни средства, а изкуствен интелект следи качеството на суровините, полуготовите продукти и всички производствени операции.
Батериите за електрическия кросоувър се сглобяват в Дебрецен, докато електрическите двигатели идват от обновения през 2022 г. завод на BMW в Щайр, Австрия. BMW твърди, че производството на всеки кросоувър iX3 от второ поколение отделя едва 80 кг CO2. От тях самият завод в Дебрецен генерира само 34 кг CO2, което е с приблизително 90% по-малко от други заводи на BMW Group. През следващото лято производството на новото BMW iX3 ще започне и в завода в Шънян, Китай, за местния пазар, който все още произвежда ексклузивно първото поколение BMW iX3.
Новото BMW iX3 интегрира най-новия дизайнерски език, шесто поколение eDrive технология и усъвършенстван потребителски интерфейс, поставяйки основите на бъдещата моделна гама Neue Klasse.