Как да прогоните „емоционалния вампир“ на работното място: Наръчникът препоръчва съчувствие и бързо пренасочване
Наръчникът за справяне с колега „емоционален вампир“ препоръчва за кратко да покажете съчувствие и веднага след това да пренасочите разговора към решение, тъй като вампирът не желае такова. Тази тактика, част от проекта „Точният човек“ на „24 часа“, помага за прекратяване на енергийния обмен. Съвременните практики в България налагат инвестиции в обучение по медиация и управление на конфликти за подобряване на работната среда.

Илюстрация от "Пиксабей", създадена с изкуствен интелект
Справянето с колеги, които постоянно източват емоционалната енергия, изисква ясна и бърза тактика. Тези личности, често наричани „емоционални вампири“, търсят внимание и изливане на оплаквания, но упорито избягват всякакви реални изходи от ситуацията. Практически насоки по темата предлага специалният проект „Точният човек“ на „24 часа“.
Проектът е посветен на ключови елементи като професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, както и на отношенията на работното място, добрите практики на работодателите, новини от HR сектора и мениджмънта.
Основната стратегия за прогонване на такъв колега е проста: трябва за кратко да демонстрирате съчувствие. Това създава моментно облекчение, но веднага след това е необходимо да пренасочите разговора към конкретно решение. Тънката уловка е, че колегата „емоционален вампир“ не иска решение на проблема. Именно това бързо пренасочване служи като механизъм за прекъсване на енергийния обмен и го кара да отстъпи.
Съвременните подходи за управление на конфликти на работното място подкрепят използването на емпатия и ясна комуникация. Те включват техники като активен слух, съвместно решаване на проблеми и възможност за медиация. Тези методи помагат за по-ефективно справяне с трудни колеги.
Въпреки че в България конфликтите на работното място често се разрешават чрез съдебни процедури, все по-голям брой компании променят подхода си. Все повече компании инвестират в обучение по управление на конфликти, комуникация и медиация. Целта е да се предотврати ескалацията на проблемите и да се подобри работната среда като цяло. Дори във финансовия сектор, където поведенческите пристрастия могат да усложнят разрешаването на спорове, въвеждането на структурирани подходи е ключово.
Експертите обаче посочват и потенциални рискове на стратегията за пренасочване. Някои смятат, че избягването на конфликти може да доведе до неразрешени напрежения в дългосрочен план. Тези специалисти препоръчват директна комуникация и изясняване на проблемите, вместо само повърхностно съчувствие. Друга гледна точка подчертава, че „емоционалните вампири“ може да се нуждаят от по-дълбока подкрепа и разбиране. Пренебрегването на техните нужди може не само да влоши личната ситуация, но и да навреди на колектива. Ефективното справяне с този тип отношения изисква баланс между защита на собствената енергия и професионално управление на междуличностните конфликти.