Йошитоши Канемаки: Многолики фигури от дърво улавят пълния спектър на човешките емоции
Японският скулптор Йошитоши Канемаки изследва пълния спектър от човешки емоции чрез дървени фигури с множество лица, вдъхновени от будистки статуи. Неговата изложба Insight Prism в Токио демонстрира амбициозни проекти, създадени чрез съчетаване на традиционна дърворезба с 3D моделиране. Творчеството му продължава да генерира международен интерес, като следващата му изложба предстои в Париж през ноември 2025 г.

Възможно ли е целият спектър от човешки емоции да бъде уловен наведнъж, във вид на едно-единствено лице? Това е фундаменталният въпрос, на който японският художник Йошитоши Канемаки се стреми да отговори чрез своето изкуство. От години Канемаки създава впечатляващи дървени фигури, които притежават множество различни лица, сякаш са пречупени през кристална призма.
Основно вдъхновение за Канемаки са многолики, многоръки будистки статуи. Чрез тези скулптури художникът изследва пълния обхват на човешкото съзнание и чувства, като в една фигура могат да се срещнат едновременно радост, игривост, гордост, но и отчаяние, тревожност и фрустрация. Тази концепция е пряко свързана с будистката традиция, която приема, че нито една емоция не е статична или постоянна.
Творчеството на Канемаки беше в центъра на наскоро проведената му самостоятелна изложба Insight Prism („Призма на прозрението“) в FUMA Contemporary в Токио. В нея той представи един от най-амбициозните си проекти досега. Носещ името на самата изложба, творбата Insight Prism изобразява младо момиче с протегнати ръце, чието тяло е разделено на множество пиксели. Лицето ѝ изглежда на части, сякаш е видяно през кристал.
Техническото майсторство на Канемаки е безспорно. За създаването на Insight Prism, той използва множество компоненти, подредени в мрежа, внимателно наслоени и балансирани, за да се постигне характерният „глич“ ефект. Самият монументален проект е щателно издялан от японски мускатен орех и кацура.
Канемаки е сред малкото съвременни японски скулптори, които използват традиционни техники за дърворезба, но ги съчетават с модерна технология. За да постигне невъзможна преди прецизност и детайлност, художникът съчетава традиционни техники за дърворезба с цифрови инструменти за дизайн и 3D моделиране. Творчеството му често служи като пример за успешно преплитане на старо и ново в японското изкуство.
Сред другите ключови произведения е скулптурата Reflective Prism от 2024 г., която също показва момиче с лице на кристали, но с колеблив и донякъде срамежлив израз. Друга творба, Ulala Caprice 3rd, изобразява момиче с розова коса, стоящо уверено. Въпреки това, при обикаляне около фигурата се разкриват по-сдържани изражения, намекващи, че под повърхността на щастието може да се крие чувство на неудовлетвореност.
Изложбата Insight Prism привлече международно внимание и беше спомената в издания като ArtReview и Hyperallergic, които подчертават влиянието на будистката философия върху съвременната японска визуална култура. Критическите възприятия обаче са двуполюсни. Някои критици смятат, че многоликите фигури опростяват сложността на човешките емоции. В контраст с това, западното изкуствознание често ги възприема като мост между източната духовност и западния модернизъм.
Самият Канемаки обяснява своята философия:
„Всички ние играем множество роли в ежедневието си, преминавайки между тях според различните ситуации“
— Йошитоши Канемаки
Той допълва, че Insight Prism въплъщава „изкривени отражения на ‘аза’ и пресичащи се слоеве на самосъзнанието, пречупени, разложени…“
На 10 октомври 2025 г. Канемаки сподели подробности за нова скулптура, която ще бъде част от изложба в Париж през ноември, предизвиквайки голям интерес сред изкуствоведите и феновете.