Изследване на МОН: Готови ли са 100 български училища за внедряване на изкуствен интелект?

Министерството на образованието и науката (МОН) възложи проучване на БАСКО, което да провери готовността на българските училища за интегриране на изкуствения интелект (ИИ). Изследването ще обхване между 50 и 100 учебни заведения и ще е готово скоро след Нова година. Министър Красимир Вълчев заяви, че България ще има собствен затворен ИИ модел, докато МОН обяви и ново национално състезание по ИИ за ученици.

Изследване на МОН: Готови ли са 100 български училища за внедряване на изкуствен интелект?
Време за четене: 3 мин. 8 ноември 2025

Българското образование е изправено пред предизвикателството да интегрира изкуствения интелект (ИИ) в учебния процес. Националната конференция „Умения за иновации в образованието“, която се провежда в Интер Експо Център, фокусира дебата именно върху въпроса за готовността на училищата у нас за тази технологична промяна.

За да се даде точен отговор на този ключов въпрос, Министерството на образованието и науката (МОН) възложи изследване, което да провери нивото на подготовка. Екип от Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКО) ще изпълни проучването.

Д-р Александър Ангелов, управител на Център за творческо обучение, даде подробности за мащаба на проверката. Проучването ще обхване голям брой директори и учители със специализирана методика.

„Изследването ще обхване между 50 и 100 училища, започва сега, ще е готово скоро след нова година ще бъдат анкетирани голям брой директори и учители на тези училища със специализирана методика. Целта е да разберем къде е българското училище в готовността си да внедрява изкуствен интелект.“

— д-р Александър Ангелов, управител на Център за творческо обучение

Образователният министър Красимир Вълчев коментира темата, като подчерта, че въвеждането на ИИ е неизбежен процес. Той е категоричен, че учениците трябва да усвояват знания чрез новите технологии, а ИИ може да подпомага активно учителите.

„Няма съмнение, че учениците трябва да учат чрез изкуствения интелект, че изкуственият интелект може и трябва да помага на учителите, че рано или късно ние ще имаме собствен затворен модел, базиран на изкуствения интелект, със модули, които ще подпомагат учителя.“

— Красимир Вълчев, министър на образованието и науката

Очаква се собствен затворен модел, базиран на изкуствен интелект, да бъде разработен за българското образование. Междувременно, между 50 и 100 училища в България вече работят с изкуствен интелект.

Благой Цицелков от Центъра за творческо обучение обясни, че някои от тези учебни заведения дори са създали собствен ИИ. Той подпомага учителите при подготовката на учебните планове. Цицелков посочи, че най-добрият начин децата да разпознават т.нар. „дип фейк“ (deep fake) е като разбират как точно работи технологията, чрез създаването ѝ.

На фона на текущите дебати, МОН обяви и ново национално състезание по изкуствен интелект. То е насочено към ученици от 8. до 12. клас, стимулирайки техните умения в тази сфера.

Сърцето на конференцията е Образователното експо, където различни институции представят своите иновации. Например, д-р Митко Узунов, учител от Професионална гимназия по високи технологии „Попов“, демонстрира симулация на обучение по киберсигурност. Тя обхващаше CTF задача (capture the flag) и симулация на реален казус, който може да се случи в живота на хората.

Журналистът от БНТ Бойко Василев, който също беше сред лекторите на събитието, подчерта неговата значимост.

„Подобни събития поставят пръст в най-важната рана, а тя е как да съчетаем образованието с новите технологии особено изкуствения интелект. Събитие като това ни помага да си отговорим на най-важния въпрос на нашето време: Кои сме ние и къде сме?“

— Бойко Василев, журналист от БНТ

Конференцията, посветена на уменията за иновации в образованието, се провежда в два последователни дни. Тя търси отговор на това дали българското училище е готово за внедряване на изкуствен интелект и очертава бъдещите стъпки пред системата.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *