Израелската армия маха китайските коли: Страхът от шпионаж чрез бордови системи води до изтеглянето на 700 превозни средства
Израелската армия започна да изтегля 700 китайски превозни средства от автопарка си заради опасения от шпионаж чрез бордовите им системи, които събират и предават чувствителни данни към външни сървъри. Решението, което следва примера на САЩ и Великобритания, е взето, след като службите за сигурност оцениха „умните“ автомобили като мобилни разузнавателни платформи. Въпреки военната забрана, Израел продължава да използва китайски електрически коли в гражданския държавен автопарк.
Китайски автомобил Снимка: Twitter/@glevonian
Израелската армия (ЦАХАЛ) предприе решителни мерки и започна поетапно изтегляне на китайски превозни средства от своя автопарк. Основната причина са задълбочени опасения от шпионаж, осъществяван чрез бордовите системи на тези автомобили. Армията планира да замени 700 китайски превозни средства в рамките на няколко месеца.
Решението идва, след като израелските служби за сигурност направиха оценка, че някои китайски автомобили представляват сериозен риск от изтичане на чувствителна информация. Преди забраната, армията е използвала над 600 китайски автомобила за служебен транспорт на офицери, включително модели като MG ZS EV и Chery Tiggo 8. Тези автомобили са били в употреба дори в близост до щаб-квартирата на Министерството на отбраната в Тел Авив.
Длъжностни лица обясняват, че проблемът произтича от факта, че някои китайски автомобили включват системи, оборудвани с камери, микрофони, сензори и технологии за свързване, предаващи данни към външни сървъри. Тази комуникация често се случва без контрола на потребителя или местния вносител.
Бивш висш служител на страната коментира пред вестник „Израел Хайом“, че опасността надхвърля само видимите сензори:
„проблемът е отвъд камерите и микрофоните“
— Бивш висш служител пред вестник „Израел Хайом“
Според израелските оценки, всеки „умен“ автомобил е по същество компютър на колела. Той разполага със затворена операционна система и безжични връзки, които му позволяват да събира разузнавателна информация в близост до чувствителни инсталации.
В резултат на тези опасения, Израелското министерство на отбраната спря доставките на китайски електрически автомобили BYD, предназначени за офицери. Експерти по киберсигурност предупредиха, че тези превозни средства могат да функционират като мобилни разузнавателни платформи. За да се ограничи рискът, в получените автомобили е била принудително деактивирана системата e-Call (за автоматична комуникация със спешни служби), но специалистите смятат, че тази мярка е недостатъчна за гарантиране на сигурността.
Решението на ЦАХАЛ отразява глобална тенденция. Решението на Израел отразява глобална тенденция, след като САЩ и Великобритания вече забраниха китайски превозни средства в зони, чувствителни към сигурността. Високопоставен служител добави, че този ход е свързан и с поддържането на добрите отношения на Израел с Вашингтон на фона на продължаващата икономическа конфронтация между Съединените щати и Китай.
Преди няколко месеца китайският посланик в Израел, Сяо Джунченг, отхвърли обвиненията срещу електрическите коли на страната си като неоснователни. Въпреки това, военните мерки остават в сила. Любопитен факт е, че докато военните изтеглят автомобилите, правителството продължава да включва китайски електрически автомобили в държавния автопарк за граждански цели. Модели като BYD Atto 3, Geometry C, BYD Dolphin и MG Marvel R са сред избраните. Това подчертава сложния баланс между опасенията за националната сигурност и икономическия интерес, тъй като китайските марки продължават да доминират израелския пазар през 2025 г.
