Измамна кампания за „Даниел“: Как да разпознаваме фалшивите акции за набиране на средства
Популярна кампания за набиране на средства за дете на име Даниел се оказа мащабна измама, оперираща в няколко европейски страни. Липсата на медицински документи, неофициална банкова сметка и съмнителен произход на средствата са основните признаци. Експерти съветват дарителите да проверяват внимателно легитимността на организациите и сметките преди да направят дарение.

Изамамата е в интернет. Снимка: Pixabay
Популярна кампания за набиране на средства за болно дете под името Даниел се оказа мащабна измама. Тази тревожна новина отново излиза на дневен ред, след като публикации с призиви за помощ за дете, страдащо от рядко онкологично заболяване, отново набраха популярност. Според разследване на Factcheck.bg, кампанията е част от онлайн схема за измама, оперираща в няколко европейски страни.
Ключови открития, уличаващи кампанията като измамна, включват липсата на медицински документи, неофициална банкова сметка и насочването на средствата към сайт с неясен произход. Публикациите, които най-често са спонсорирани във Facebook, целят да предизвикат състрадание и да набират максимално количество финансови средства.
През последните месеци във Facebook бяха разпространявани множество постове, разказващи трогателната история на Даниел, който уж се нуждае от скъпоструващо лечение в САЩ. Въпреки че призивите като „Животът на Даниел е важен“ и снимките от болнична стая предизвикаха вълна от съчувствие, кампанията беше внезапно прекратена през август, а фейсбук страницата – изтрита. Сега обаче, спонсорираните постове отново са активни, което породи сериозни въпроси относно нейната достоверност.
Защо кампанията е съмнителна?
Обичайна практика за легитимните дарителски кампании е публикуването на медицински документи, епикризи, имена на лекари, адреси на клиники и точна сума за лечение. В случая с „Даниел“ такива документи напълно липсват, не е посочено къде точно ще се проведе лечението, нито каква е нужната сума. Публикациите са написани от името на бащата, Давид, който акцентира върху страданието на детето и финансовата невъзможност на семейството. Имената звучат интернационално, без да става ясно произходът на детето или болницата, в която се намира.
Още по-подозрително е насочването на потребителите към целева страница на фондация Dawn Of Child, вместо към официална дарителска сметка. На уебсайта, средствата се събират чрез въвеждане на данни от дебитни/кредитни карти или PayPal, като постоянно се актуализира информация за „събраната сума“. След дарение, информацията остава оскъдна – липсва фактура, а в имейла за обратна разписка фигурират само неактивни контакти на фондацията.
Какво установи проверката на Factcheck.bg?
Разследването на Factcheck.bg разкри обезпокоителни подробности: сайтът на кампанията е създаден едва през март 2025 г. (бъдеща дата, което е грешка в оригиналния текст, най-вероятно става въпрос за 2023 г. или 2024 г.), а фейсбук страницата – на 1 юли тази година. Домейнът е регистриран на името на нестопанска организация във Флорида, но адресът, асоцииран с нея, води до обикновена къща при проверка с Google Earth. Организацията няма публични отчети и прозрачност за събраните средства. Освен това, на същия адрес са вписани още 35 фирми, а предоставеният EIN номер (федерален данъчен номер в САЩ) е недействителен.
Международна схема
Оказа се, че идентични версии на кампанията за „Даниел“ циркулират в социалните мрежи в Северна Македония, Литва и Германия, използвайки сходни текстове, снимки и идентични уебсайтове за набиране на средства. Македонският портал ECrowd.mk вече алармира, че кампанията е измама, оперираща в множество страни. Factcheck.bg установи, че когато кампаниите са активни в една държава, те стават неактивни в останалите – типичен подход за измамници.
Как да проверяваме кампаниите за набиране на средства?
Администраторите на големи дарителски платформи като Български дарителски форум и фондация BCause (управляващи платформата DMS), както и Павел Андреев от едноименната платформа, съветват дарителите да бъдат изключително внимателни. Зачестяват случаите на фалшиви дарителски кампании, особено в социалните мрежи.
Ето няколко ключови съвета:
- Проверявайте организацията: Уверете се, че зад кампанията стои легитимна организация с публично достъпни отчети, предишен опит, ясна контактна информация и надежден профил в социалните мрежи.
- Лице, което организира кампанията: Ако кампанията е организирана от физическо лице, потърсете допълнителна информация за него – дали присъства публично в социалните мрежи, какво споделя, какъв е неговият приятелски кръг, изглежда ли като реален профил.
- Дарителски сметки: В България съществуват специални статути за дарителски сметки, които се откриват в банки по договор и средствата се използват единствено за конкретната цел. Винаги изисквайте информация за самата сметка и договора, който я регулира.
- Лични сметки: Даренията към лични банкови сметки не дават юридически гаранции, че парите ще бъдат изразходвани за обявената цел.
- Онлайн платформи: При дарения чрез платформи, прочетете внимателно общите условия и проверете прозрачността на секцията „Информация“ – документи, правила, отчети. Колкото по-подробна е информацията, толкова по-голяма е вероятността платформата да е легитимна.
Дарителството е емоционален жест, но носи и отговорност за дарителя да се увери, че неговият принос помага реално. Хората, които споделят дарителски кампании, също трябва да бъдат критични към съдържанието, което разпространяват, особено ако имат голям брой последователи.