Ивица Булян поставя „Суров театър“ в Народния: Премиера на „Господа Глембаеви“ с Деян Донков и Теодора Духовникова

Хърватският режисьор Ивица Булян подготвя премиерата на пиесата „Господа Глембаеви“ в Народния театър. Той залага на „суров театър“, изискващ автентични реакции от актьори като Деян Донков и Теодора Духовникова. Премиерата е на 6 декември 2025 г.

Ивица Булян поставя „Суров театър“ в Народния: Премиера на „Господа Глембаеви“ с Деян Донков и Теодора Духовникова

Пламен Димов по време на репетиция. Зад него е режисьорът Ивица Булян (вдясно) и актьорът Александър Кънев. СНИМКА: СТЕФАН ЗДРАВЕСКИ

Време за четене: 3 мин. 6 декември 2025

Хърватският режисьор Ивица Булян подготвя премиерата на пиесата „Господа Глембаеви“ от Мирослав Кърлежа в Народния театър „Иван Вазов“. Постановката обещава да бъде „суров театър“, лишен от излишна театралност. Премиерата е насрочена за 6 декември 2025 г.

Булян, известен със своя новаторски подход, настоява актьорите да покажат истинските си реакции. Той ги предизвиква да премахнат всякаква театралност на сцената. Целта е да се постигне автентичност и човешка слабост, които да резонират с публиката. Тази философия режисьорът нарича „суров театър“.

Пиесата „Господа Глембаеви“ е почти стогодишна, но темите ѝ остават изключително актуални. Сюжетът разкрива възхода и падението на богато банкерско семейство. Техните богатства са натрупани чрез злоупотреби, измами и смърт. Действието се развива в една нощ, между един и пет сутринта, в дома на банкера Игнят Глембай.

След прецизен кастинг, Ивица Булян избира водещи български актьори. В състава влизат Деян Донков, Теодора Духовникова, Ана Пападопулу, Пламен Димов, Дарин Ангелов, Веселин Мезеклиев, Александър Кънев, Константин Станчев, Александър Тонев и Александър Карасански. Актьорите споделят, че работата с Булян е уникално преживяване.

Актьорът Пламен Димов, който влиза в ролята на Леоне – синът на Игнят Глембай, описва режисьора като „магнитен резонанс“. Той отбелязва изключителната способност на Булян да анализира хората. Леоне е различният в семейството, художник сред банкери. Това създава основния конфликт в пиесата.

Има хора, за които казваме, че са като скенери. А Ивица е направо магнитен резонанс. Той има много точно първо усещане за хората, анализира всичко – начина на мислене, подход към работата и т.н. Оказа се, че за две седмици той ни познава много повече, отколкото ние си мислим, разказва пред „24 часа” Пламен Димов.

Булян насърчава актьорите да не променят гласа си и да не правят изкуствени гримаси по време на репетициите. Той търси естествени човешки реакции. Пламен Димов споделя, че колкото повече се работи в театъра, толкова по-трудно става да се бъде естествен на сцената. Режисьорът иска да види как актьорите реагират в различни ситуации, а не просто да пресъздават персонажи.

Борбата на Булян е да премахне театралните гласове и реакции. Защото героите са с огромни проблеми – всеки човек може да има такива. Нарича го суров театър, обяснява Димов.

Преди официалната премиера, актьорите изиграха спектакъла в дом за възрастни хора. Тази практика е характерна за Булян в Хърватия. Той търси жив контакт с разнообразна публика. Това му помага да усети реакциите и да усъвършенства постановката.

Аз държа хората да видят във вас човешка слабост и повярвайте ми, това е много по-привличащо за зрителя – обяснил режисьорът на актьорите.

Пламен Димов смята, че тази обратна връзка е ценна. Тя показва дали драматургията е достатъчно стабилна. Булян учи актьорите си да не се притесняват от публиката. За него е важен процесът, а не само крайният резултат. Всяка репетиция е различна, защото актьорите знаят какво говорят, а не просто „поставят“ спектакъла.

Ивица Булян е един от най-уважаваните европейски режисьори. Той е бивш директор на Хърватския национален театър в Сплит и Загреб. Носител е на множество международни награди. Булян е съосновател на Mini Teater в Любляна и на Световния театрален фестивал в Загреб. Неговият театър се фокусира върху присъствието на актьора.

Пламен Димов подчертава, че комбинацията между Мирослав Кърлежа и Ивица Булян е много добра. Пиесата засяга теми, които са актуални и днес. Актьорът е работил и с други чуждестранни режисьори. Той е играл в „Бурята“ на Робърт Уилсън и „Оръжията и човекът“ на Джон Малкович. Всеки от тях има различен подход. Малкович например изисквал актьорите да знаят текста си наизуст още на първата репетиция.

Колкото по-бързо напредна с първата задача – да науча текста, толкова по-свободен после се чувстваш да работиш. Малкович направи нещо, което дотогава почти не ми се беше случвало. Той не съкрати нищо в пиесата. През цялото време остана верен на автора (Бърнард Шоу – б.а.), разказва Димов.

Репетициите с Робърт Уилсън пък са по-визуални. Актьорите имат свобода, но в определен стил. Директорът на Народния театър Васил Василев изразява увереност, че сътрудничеството с Ивица Булян ще донесе качествено театрално преживяване. Актьорите намират подхода на Булян за предизвикателен. Въпреки това смятат, че той води до по-дълбоко разбиране на персонажите и драматургията.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *