Иван Таков: До Ивановден 19 района в София ще бъдат в бедствено положение заради боклука
Иван Таков, председател на общинската комисия по транспорт, прогнозира, че до 7 януари (Ивановден) 19 столични района ще изпаднат в криза с боклука поради липса на капацитет и изтичащи договори. Той остро критикува и удвояването на цените за синя и зелена зона, инициирано от ПП-ДБ, „Спаси София“ и ГЕРБ, като „по-дълбоко бъркане в джоба на софиянци“, настоявайки за намесата на КЗП и съда. Таков също изрази притеснения за снегопочистването, тъй като Столична община разполага само с четири собствени снегорина.
Иван Таков СНИМКА: Архив
Председателят на общинската комисия по транспорт Иван Таков (БСП) отправи остро предупреждение относно двете най-належащи кризи в София – предстоящия колапс в чистотата и спорната реформа в паркирането. Таков прогнозира, че до Ивановден (7 януари) 19 столични района ще изпаднат в положението на „Люлин“ и „Красно село“ по отношение на натрупаните отпадъци.
Тази критична ситуация е пряко свързана с изтичането на договорите за сметоизвозване на 7 януари. Според Таков, за да се избегне аварийно положение, Столична община трябва незабавно да гласува създаването на общинско предприятие „Чистота“. Подобна мярка е била необходима отдавна.
„Преди много-много години трябваше да бъде изграден капацитет в общината, за да ги няма вече тези въпроси. София ще изпадне в аварийно положение и затова е хубаво най-накрая да се гласува създаване на общинско предприятие Чистота.“
— Иван Таков, председател на общинската комисия по транспорт
Опасенията за генерална криза с чистотата се засилват и от други политически фигури. На 13 ноември Карлос Контрера заяви, че София върви към генерална криза, а той и Делян Георгиев предупредиха за сериозен риск от спиране на сметосъбирането и снегопочистването още на 1 декември, ако не бъдат предприети спешни действия. На 12 ноември Надежда Бобчева внесе предложение за увеличаване на капацитета на СПТО като част от мерките за справяне с кризата.
Като отговор на ситуацията, на 14 ноември 2025 г. от „Спаси София“ внесоха доклад, който предвижда закупуването на 10 нови камиона за най-критичните зони – по два за „Подуяне“, „Слатина“, „Красно село“, „Изгрев“ и „Люлин“, за да се облекчи бедственото положение.
Опасност от снегопочистване само с 4 снегорина
Към проблема с боклука се добавя и този със зимното поддържане. Таков разкритикува факта, че Столична община разполага само с 4 собствени снегорина. Останалата техника принадлежи на частни фирми, които до момента са изпълнявали почистването. Липсата на собствен капацитет предизвиква сериозни опасения за справяне със снеговалежите през зимата.
„По-дълбоко бъркане в джоба“ заради зоните
Втората основна тема, която Таков коментира, е спорната реформа в паркирането, инициирана от „Спаси София“, ПП-ДБ и ГЕРБ. Според Таков, това не е реформа, а „по-дълбоко бъркане в джоба на софиянци“. Критиката е насочена към удвояването на цените на синя и зелена зона, които вече обхващат 70 000 паркоместа.
„Това, което колегите наричат в Общинския съвет реформа в паркирането, аз го наричам по-дълбоко бъркане в джоба на софиянци.“
— Иван Таков, председател на общинската комисия по транспорт
Докато представителите на „Спаси София“, като Борис Бонев, защитават мярката като необходима за въвеждане на ред в града и освобождаване на паркоместа от служебни абонаменти, Таков настоява, че общината не е по-различна от кварталната бакалия и Комисията за защита на потребителите (КЗП) трябва да се самосезира. Той посочи за пример градския транспорт, където закръгляването на цените при превалутиране от лев в евро трябва да бъде в полза на потребителите, докато при зоните цените се удвояват.
Председателят на комисията по транспорт подчерта, че напрежението от реформата вече се усеща и в крайните квартали като „Подуене“ и „Сердика“, където проблемът с паркирането е преди всичко вечерен, а не дневен.
Относно възможността за връщане на старите цени, Таков заяви, че наредбата за паркиране може да бъде върната от областния управител по законосъобразност в рамките на 14-дневен срок. Гражданите също имат право да я оспорват в съда по целесъобразност.
„Аз не искам да се бъркам в работата на КЗП, дали може да избегнем глобата и да се върнат цените. Разбира се, че могат да се върнат цените, така или иначе има 14-дневен срок, в който тази наредба може да бъде върната и от областния управител. Това разбира се само по законосъобразност, след това може и по целесъобразност в съда да бъде оспорвана от гражданите, от всеки един, който е засегнат. Дали един или хиляди човека, няма никакво значение.“
— Иван Таков, председател на общинската комисия по транспорт
Таков коментира и новия режим за електромобилите. В момента в общината са регистрирани 23 000 електромобила. От 2027 г. те ще имат право на три часа безплатно паркиране в синя зона, след което ще трябва да заплащат. Първоначалната такса, която ще бъде въведена от 2027 г., се очаква да бъде около 250 лева на година, което се равнява на приблизително 0,35 евро на ден.
