Иван Игов: Причината децата да са в телефоните е в родителите, а не в устройствата
Психологът Иван Игов остро критикува идеята за забрана на социалните мрежи за деца под 15 години, като твърди, че няма доказателства за подобна зависимост.
Той смята, че телефонът е само средство за бягство, а истинските причини за „забиването“ в устройствата се коренят в дефицити в реалния живот, липса на родителско внимание или скучно училище.
Игов призовава родителите да се включат активно в онлайн дейностите на децата си, вместо да налагат неефективни забрани.

Психологът Иван Игов коментира пред обществената телевизия идеята на образователния министър за въвеждане на забрана върху социалните мрежи за деца до 15-годишна възраст. Той постави въпроса за практическото осъществяване на подобна мярка, като подчерта, че самоцелната забрана няма да бъде ефективна.
Игов е категоричен, че на спекулациите за „зависимост“ от дигитални устройства трябва да се сложи край и да се започне сериозен разговор. Той работи от години с въздействието на дигиталните устройства върху децата.
„От години се занимавам с това как дигиталните устройства въздействат на децата. И повярвайте ми, не съм срещнал нито едно сериозно проучване, което да показва, че такава зависимост има. Може би най-доброто доказателство е, че в световния здравен регистър няма такова заболяване“
— Иван Игов, психолог
Психологът успокоява родителите, като твърди, че няма научни доказателства за подобна зависимост. Той отбеляза, че мнозина идват при него, повлияни именно от недоказани твърдения. В световния здравен регистър няма регистрирано заболяване, свързано със зависимост към дигитални устройства.
Къде е истинският проблем?
Според Игов, въпреки че проблем съществува, той не е в самите устройства. Дигиталното устройство е само средство, чрез което детето реагира на дефицити в реалния свят. Телефонът е само средство, а не причина, като психологът открива причината за проблема най-често в родителите.
Децата често търсят убежище в дигиталния свят, за да избягат от реалност, която не харесват. В повечето случаи те имат дефицити, свързани със социалната среда.
„Да, проблем има. Но проблемът на децата, които не могат да бъдат отлепени от устройствата не е в устройствата. Ако ти няма с кого да комуникираш нормално. Ако родителите не ти обръщат внимание. Ако училището е безумно скучно. Ако искаш да комуникираш с приятелите си, а по някаква причина не ти дават. Какво друго да направиш – освен да се забиеш в телефона?“
— Иван Игов, психолог
Психологът подчертава, че причините се крият в липсата на нормална комуникация, недостатъчно внимание от родителите или скучна учебна среда. Децата бягат в дигиталния свят от реалност, която не им харесва и в която често имат дефицити.
Ролята на родителите и дигиталното учене
Игов е категоричен, че налагането на забрани няма да доведе до положителни резултати. Вместо това, родителите трябва активно да участват в онлайн живота на децата, да подбират социалните мрежи и да обясняват как да се използват. Той призовава родителите да бъдат заедно с децата си в социалните мрежи, за да се учат какво може да се извлече от тях.
„В новото време дигиталните устройства учат като пъзел. Наслагват всички неща и ги изграждат като един образ“
— Иван Игов, психолог
Дигиталните устройства служат като инструмент за учене, който наслагва информацията. По отношение на изкуствения интелект (ИИ), психологът смята, че проблемът не е във вече получения отговор, а в качеството на въпроса, който детето задава. Забраната няма да реши проблема; родителите трябва да обясняват и да бъдат активни в мрежите.