Иван Игов: Причината децата да са в телефоните е в родителите, а не в устройствата

Психологът Иван Игов остро критикува идеята за забрана на социалните мрежи за деца под 15 години, като твърди, че няма доказателства за подобна зависимост.
Той смята, че телефонът е само средство за бягство, а истинските причини за „забиването“ в устройствата се коренят в дефицити в реалния живот, липса на родителско внимание или скучно училище.
Игов призовава родителите да се включат активно в онлайн дейностите на децата си, вместо да налагат неефективни забрани.

Иван Игов: Причината децата да са в телефоните е в родителите, а не в устройствата
Време за четене: 3 мин. 14 октомври 2025

Психологът Иван Игов коментира пред обществената телевизия идеята на образователния министър за въвеждане на забрана върху социалните мрежи за деца до 15-годишна възраст. Той постави въпроса за практическото осъществяване на подобна мярка, като подчерта, че самоцелната забрана няма да бъде ефективна.

Игов е категоричен, че на спекулациите за „зависимост“ от дигитални устройства трябва да се сложи край и да се започне сериозен разговор. Той работи от години с въздействието на дигиталните устройства върху децата.

„От години се занимавам с това как дигиталните устройства въздействат на децата. И повярвайте ми, не съм срещнал нито едно сериозно проучване, което да показва, че такава зависимост има. Може би най-доброто доказателство е, че в световния здравен регистър няма такова заболяване“

— Иван Игов, психолог

Психологът успокоява родителите, като твърди, че няма научни доказателства за подобна зависимост. Той отбеляза, че мнозина идват при него, повлияни именно от недоказани твърдения. В световния здравен регистър няма регистрирано заболяване, свързано със зависимост към дигитални устройства.

Къде е истинският проблем?

Според Игов, въпреки че проблем съществува, той не е в самите устройства. Дигиталното устройство е само средство, чрез което детето реагира на дефицити в реалния свят. Телефонът е само средство, а не причина, като психологът открива причината за проблема най-често в родителите.

Децата често търсят убежище в дигиталния свят, за да избягат от реалност, която не харесват. В повечето случаи те имат дефицити, свързани със социалната среда.

„Да, проблем има. Но проблемът на децата, които не могат да бъдат отлепени от устройствата не е в устройствата. Ако ти няма с кого да комуникираш нормално. Ако родителите не ти обръщат внимание. Ако училището е безумно скучно. Ако искаш да комуникираш с приятелите си, а по някаква причина не ти дават. Какво друго да направиш – освен да се забиеш в телефона?“

— Иван Игов, психолог

Психологът подчертава, че причините се крият в липсата на нормална комуникация, недостатъчно внимание от родителите или скучна учебна среда. Децата бягат в дигиталния свят от реалност, която не им харесва и в която често имат дефицити.

Ролята на родителите и дигиталното учене

Игов е категоричен, че налагането на забрани няма да доведе до положителни резултати. Вместо това, родителите трябва активно да участват в онлайн живота на децата, да подбират социалните мрежи и да обясняват как да се използват. Той призовава родителите да бъдат заедно с децата си в социалните мрежи, за да се учат какво може да се извлече от тях.

„В новото време дигиталните устройства учат като пъзел. Наслагват всички неща и ги изграждат като един образ“

— Иван Игов, психолог

Дигиталните устройства служат като инструмент за учене, който наслагва информацията. По отношение на изкуствения интелект (ИИ), психологът смята, че проблемът не е във вече получения отговор, а в качеството на въпроса, който детето задава. Забраната няма да реши проблема; родителите трябва да обясняват и да бъдат активни в мрежите.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *