IT специалности и „Военно дело“ с най-високи доходи според университетския рейтинг 2025
Рейтинговата система за 2025 г. показва троен ръст на доходите на висшистите за десетилетие, като средната облагаема заплата достига 2771 лв. IT специалистите и военните са най-високоплатени, а магистърска програма в АУБ води с над 10 000 лв. доход. Отчетен е сериозен ръст на студентите в медицината и инженерните науки.
Завършилите специалности в направленията „Военно дело“ и „Информатика и компютърни науки“ получават най-високи възнаграждения в България, сочи представената днес Рейтингова система на висшите училища за 2025 г. Данните бяха оповестени от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, който отчете и значителен ръст на интереса към инженерните и медицинските професии.
Доходите на младите висшисти в страната са нараснали тройно през последното десетилетие. През 2025 г. средният облагаем доход на завършилите висше образование достига 2771 лева, спрямо 980 лева през 2015 г. Безработицата сред дипломиралите се през последните 5 години остава изключително ниска – едва 2,2%, съобщи Георги Стойчев от Консорциум „ИОО-С“.
Лидерите по заплати
На върха по доходи застават възпитаниците на Американския университет в Благоевград. Най-висок среден облагаем доход получават завършилите магистърски програми „Администрация и управление“ в АУБ – 10 108 лева. Веднага след тях се нареждат магистрите по „Информатика и компютърни науки“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ със среден доход от 8 568 лева и тези в Нов български университет – 7 919 лева.
В общата класация по професионални направления водещи са „Военно дело“ и „Информатика“, следвани от „Национална сигурност“, „Комуникационна и компютърна техника“ и „Математика“. Средните възнаграждения в топ направленията варират между 3 300 и 3 800 лева.
Данните от официалния рейтинг кореспондират и с актуалните пазарни анализи. Според нови данни от Zaplatata.com за второто тримесечие на 2025 г., средната брутна заплата в IT сектора е 5 551 лева, което е със 116% над средното за страната. Допълнителна информация от DEV.BG за последните 48 часа показва, че при специалистите с опит максималните нетни заплати могат да достигнат до 20 000 – 22 000 лева за позиции като Infrastructure, Python и ML/AI.
Недостиг на кадри и ръст на приема
Въпреки добрите показатели, пазарът на труда изпитва глад за квалифицирани специалисти. Министър Вълчев подчерта острата нужда от инженерно-технически кадри, която се отразява на икономическото развитие. Все пак, тази година се наблюдава положителна тенденция в приема.
„Можем да отчетем 38% повече студенти, включени в обучение за „Медицинска сестра“. Това не е достатъчно, но все пак е крачка в положителна посока.“
— Красимир Вълчев, министър на образованието и науката
Значително увеличение има и в техническите направления. С 34% е нараснал приемът в „Химични технологии“, а с 22% повече са студентите, записали „Металургия“ и хидроинженерство. Ръст се отчита още в направленията „Енергетика“ (+7,5%), с фокус върху ядрената енергетика, както и в „Транспорт, корабоплаване и авиация“ (+17,5%).
„България е в ситуация на недостиг на специалисти в почти всички професии. Най-болезнен е той при инженерно-техническите кадри, тъй като най-силно се отразява на социално-икономическото развитие на страната.“
— Красимир Вълчев, министър на образованието и науката
Качество и ангажираност
Най-висок успех от дипломата за средно образование имат първокурсниците в направленията „Медицина“ (5.73) и „Фармация“ (5.70), следвани от бъдещите информатици и математици. Интересна тенденция е и удвояването на чуждестранните студенти у нас за последното десетилетие – от 4% на близо 9% през 2025 г.
Новост в тазгодишния рейтинг е критерият за ангажираност на студентите в учебния процес, който цели да стимулира постоянното учене, а не само подготовката „от сесия на сесия“.
„Новото в рейтинговата система, което мен ме радва е, че имаме показатели за ангажираност с учебния процес. Тоест дали е задължително да ходят на лекции, да ходят на упражнения, защото доброто, качественото висше образование е това, при което студентите учат целогодишно.“
— Красимир Вълчев, министър на образованието и науката
