Икономист: Раздути разходи и оптимистични приходи обричат Бюджет 2026
Икономистът Димитър Чобанов критикува Бюджет 2026 за раздути разходи и оптимистични приходи. Разходната част достига 46% от БВП, а структурният дефицит е планиран на 3% вместо целевия 1%. Оптимистичните прогнози за приходите от ДДС вероятно ще доведат до сериозни неизпълнения.
Икономистът Димитър Чобанов Снимка: СТОПКАДЪР BTV
Бюджет 2026 е изправен пред сериозни предизвикателства. Той се характеризира с раздута разходна част и нереалистични прогнози за приходите. Това коментира икономистът Димитър Чобанов пред Би Ти Ви, критикувайки спорните параметри на проектобюджета.
Разходната част на бюджета достига рекордно ниво – 46% от БВП. Този ръст се дължи на политиката от последните години. Включва социални разходи, пенсии, социално подпомагане и увеличени заплати на бюджетните служители. Тази голяма издръжка е трудна за ограничаване. Веднъж предоставени, пенсиите и заплатите трудно се намаляват. Впоследствие правителството търси начини да покрие тези разходи.
Икономистът Чобанов подчертава, че проектобюджетът не съответства на Закона за публичните финанси. Министър Теменужка Петкова сама е признала това. Основен проблем е структурният дефицит. Целта е той да бъде до 1% от БВП, но е планиран на 3% и повече.
Проблемът на този бюджет е твърде раздутата разходна част. Тази година е рекорден – 46% от БВП. Това се дължи на политиката от последните години – социални разходи, пенсии, социално подпомагане, увеличаването на заплатите на бюджетните служители и много голямата издръжка. Тези неща са много трудни за ограничаване, защото след като веднъж е дадена пенсията или заплатата е много трудно да бъдат намалени. А после правителството се чуди как да покрие тези разходи.
Проектобюджетът е с „изключително оптимистично планиране“, особено при ДДС. За тази година е предвиден ръст от 1/3. Неизпълнението за догодина може да надхвърли 3 млрд. лева. За 2026 г. е планиран ръст от 35%, който вероятно няма да бъде постигнат. Това е въпреки плановете за по-засилен контрол и въвеждане на СУПТО. Системата няма как да бъде приложена и въведена дори до първото тримесечие на 2026 година. Процесът е сложен и скъп, и вероятно няма да покрие разходите на бизнеса.
Към септември 2025 г. консолидираният бюджет на ДОО показва 72,7% изпълнение на приходите. Това възлиза на 11,068 млрд. лв. и представлява ръст от 1,467 млрд. лв. спрямо същия период на 2024 г. Въпреки това, бюджетният дефицит продължава да бъде сериозен проблем.
Експерти препоръчват вместо търсене на нови приходи да се разработи ясен план за оптимизация. Предлага се ограничаване на разходите за труд и връщане на публичния сектор под 40% от БВП. Илия Кръстев от БРАИТ също потвърждава, че публичните разходи са прекомерни. Техният дял е нараснал от 38% до 46% от БВП за три години. Бившият финансов министър Владислав Горанов прогнозира дефицит от 5-6% от БВП за 2025 г., което е над официално планираното. Това показва задълбочаващи се проблеми в управлението на публичните финанси.
