„Херкулес срещу Авгий“: Сатира за българската бюрокрация в стил кабаре

Театър „София“ представи премиерното си заглавие „Херкулес срещу Авгий“ по текста на Дюренмат, с режисьор Антон Угринов. Постановката е остра сатира на българската бюрокрация, която използва древногръцкия мит като метафора за натрупването на отпадъци и социални проблеми. Спектакълът е зрелищен и се играе в стил кабаре, като премиерата му се състоя на 26 септември 2025 г. на сцената на „Театро отсам канала“.

„Херкулес срещу Авгий“: Сатира за българската бюрокрация в стил кабаре

Актьорите от спектакъла СНИМКИ: ТЕАТЪР “СОФИЯ”

Време за четене: 2 мин. 7 октомври 2025

Театър „София“ представи своя премиерен прочит на пиесата на Фридрих Дюренмат „Херкулес срещу Авгий“, адаптирана за сцената от Ивайло Христов. Режисьорът Антон Угринов помества проблемите на героите отново в съвременната българска реалност, създавайки остра пародия на древногръцкия мит с горчиво чувство за хумор.

Въпреки че актьорите на театър „София“ бяха описани като „клети бездомни“, те показаха зашеметяващо представление. Първото представление на „Херкулес Vs Авгий“ се състоя на 26 септември 2025 г., като бе приютено на сцената на „Театро отсам канала“ в София. Представленията продължават на същата сцена на 6 и 22 октомври 2025 г.

Пиесата на швейцарския гений Дюренмат е сатира на древногръцкия мит за петия подвиг на Херкулес. Героят е изпратен да почисти отпадъците, натрупани в царството на крал Авгий. Както в мита, така и в постановката, царството е осеяно с боклуци, изхвърляни от гражданите, без дисциплина или чувство за естетика, което представлява пряк паралел с проблемите на нашата татковина.

Херкулес, изигран от Богдан Григоров-Гринго, пристига в царството на Авгий (Михаил Милчев), придружен от своя асистент (Юлиян Рачков). Те са привлечени от обявата на Авгий, обещаващ богата награда на онзи, който го избави от отпадъците.

За да започне своята акция обаче, Херкулес среща непреодолими препятствия заради обкованата в бюрокрация държава. Той е принуден да подава безброй заявления, да изслушва нареждания и съвети от чиновниците. Народното събрание трябва да гласува за неговата акция, но в него цари разногласие.

В резултат на това камарата от боклуци в центъра на сцената — метафора на самата държава — расте неудържимо. Всяко решение, което Херкулес взема, е спирано заради многобройните молби, заявления и резолюции на чиновниците.

Постановката е силно зрелищна и е изпълнена в стила на кабарето. Това поставя на изпитание основните актьори на трупата. Семейните скандали на юнака са подхранвани от наперената му съпруга, в ролята Ангела Канева. Зрителският апетит се поддържа от три кабаретни танцьорки — Виолета Борисова, Десислава Иванова и Марина Атанасова.

Постановката е издържана в стил кабаре и включва музика на живо с пиано, изпълнявана от Елена Дечева. Творческият екип включва още Свила Величкова (сценография), Ясмин Манделли (костюми), Мариела Димитрова (хореография) и Христо Намлиев (композитор). В спектакъла участват още Елеонора Иванова, Даниел Кукушев, Владимир Солаков, Николай Димитров, Дениза Павлова и Димитър Стойнов.

Спектакълът е остра сатира на бюрокрацията и социалните проблеми в България, използвайки древногръцкия мит като метафора за съвременните предизвикателства.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *