Гроздан Караджов: Оставям готов закон за обществен транспорт на следващия министър
Бившият министър на транспорта Гроздан Караджов обяви, че оставя готов закон за обществен транспорт. Той подчертава, че обновяването на железницата е необратимо и акцентира върху важността на новия закон за осигуряване на достъпен транспорт в цялата страна.
Гроздан Караджов Снимка: Йордан Симеонов
Бившият вицепремиер и министър на транспорта Гроздан Караджов обяви, че оставя на своя наследник готов закон за обществен транспорт. Той подчертава, че железопътният транспорт не е сфера за авантюристи, а за сериозни компании, целящи развитие на железницата.
Караджов акцентира върху започналото необратимо обновяване на българската железница. Той изрази съжаление, че все още има села, до които хората нямат адекватен транспорт до града.
Не е най-важното кой прерязва лентата или кой посреща първия влак. Най-важното е, че след десетилетия на изоставане, колебания, безкрайни отлагания, компромиси и неизпълнени обещания, българската железница най-сетне влиза в период на истинско, необратимо обновление.
Министърът припомни посещението си в завода на „Шкода“, където е тествал първия готов влак за България. Той изрази увереност, че въпреки потенциални забавяния, проектите са гарантирани от договори, фиксирани графици, европейско финансиране и сериозни неустойки. Очаква се 60 модерни електрически мотриси за къси и средни разстояния да бъдат доставени до лятото на 2027 г.
Караджов отправи пожелание към своя наследник да продължи реформата в БДЖ. Целта е подобряване на качеството на обслужване – чистота, комфорт, намаляване на закъсненията и информационни табла. Той отбеляза, че в преходния бюджет не е заложено финансиране за тези промени, но изрази надежда за бъдещи такива.
По отношение на поръчката за обществен железопътен превоз, Караджов предупреди за риск от загуба на 600 млн. евро по Плана за възстановяване. Това може да се случи, ако договорите за обществена пътническа услуга не бъдат подписани или ако Законът за обществения транспорт не бъде приет.
Да! Ако не се подпишат договорите за обществена пътническа услуга и ако не се приеме Законът за обществения транспорт, може да се загуби цялата сума от над половин милиард евро.
Процедурата за избор на железопътни превозвачи е била съгласувана с Европейската комисия. Тя е наблюдавана от три дирекции на ЕК. Въпреки проведените множество публични обсъждания, е получена само една оферта от частна компания. Караджов подчерта, че при субсидираната железопътна услуга максималната норма на печалба е 2,9%. Това не е пазар за бързи печалби, а за компании, които искат да развиват железницата.
Министърът обясни, че Законът за обществения транспорт е в основата на неговата работа. Липсата на транспорт в много населени места води до социална изолация. По данни на Караджов, 738 населени места нямат никакъв обществен транспорт. Други 601 имат разписание само на хартия. Новият закон цели да осигури предвидим, удобен, достъпен и модерен транспорт за всеки.
Трите основни промени в закона са: единна национална транспортна схема, която интегрира железопътния транспорт като гръбнак; единeн електронен билет и мобилен портфейл; както и нови стандарти за качество, безопасност, достъпност и екологичност. Законът е подготвен публично и е готов за внасяне в Министерския съвет и парламента.
Караджов акцентира и върху енергичната политика за свързаност със съседните държави. Той спомена споразумението със Северна Македония за общия тунел. Европейската комисия е включила железопътната линия София – Скопие за финансиране по Механизма за свързване на Европа. Избрани са изпълнители за два ключови участъка от Коридор 8 на българска територия.
Относно мостовете над Дунав, Караджов посочи, че те са показател за готовността на България и Румъния да мислят като част от обединена Европа. Постигнато е споразумение за три нови моста: при Русе – Гюргево, Силистра – Кълъраш и Никопол – Турну Мъгуреле. Те ще стимулират транспортния поток на север.
Меморандумът с Гърция и Румъния за свързаност също е важен. Трите оси – западна, централна и източна – имат огромен потенциал. Те ще свържат Атина, Солун, София, Видин, Крайова, както и Солун, Александруполис, Свиленград, Русе, Букурещ, Кишинев и Киев. Източната ос ще свърже Егейско и Черно море през Александруполис, Бургас, Варна и Констанца. Европейската комисия подкрепя тези усилия. Караджов определя това като най-големия международен пробив за България в транспортно отношение през последната година.
