Гроздан Караджов алармира ЕК за блокадите по българо-гръцката граница
Вицепремиерът Гроздан Караджов е сигнализирал Европейската комисия за критичната ситуация на българо-гръцката граница. Блокадите от гръцки земеделци причиняват над 30-километрови опашки от камиони. Караджов настоява за спешни мерки и спазване на европейските регламенти за свободно движение на стоки.
Снимка: БТА/Архив
Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов изпрати официално писмо до Европейската комисия. Адресат е комисарят по устойчив транспорт и туризъм Апостолос Дзидзикостас. Повод е критичната ситуация на граничните пунктове между България и Гърция. Блокадите са причинени от гръцки земеделски производители, съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията.
В писмото си Караджов подчертава, че стачните действия блокират ключови пунктове. Засегнати са и основни транзитни коридори. Тежкотоварни автомобили чакат за преминаване към Гърция. Те се сливат с опашките от камиони за Турция. През последните дни това води до над 30-километрови колони по автомагистрала „Марица“.
Това не само нарушава свободното движение на стоки в Европейския съюз, но и сериозно пречи на свързаността между България, ЕС и трети държави,
подчертава в писмото си вицепремиерът Караджов. Той призовава Европейската комисия да обърне внимание на гръцките власти. Подобни действия нарушават основни принципи на ЕС.
Вицепремиерът Гроздан Караджов настоява за незабавни мерки. Те касаят прилагането на Регламент (ЕО) № 2679/1998. Този регламент задължава държавите членки да гарантират свободното движение на стоки. Той също така изисква да се предотвратят действия, застрашаващи международните превози. Проблемът с блокадите от гръцки земеделци не е нов и често засяга трафика.
Трябва да бъдат предприети всички необходими стъпки за недопускане на бъдещи блокади по ключови международни пътни артерии и границата между България и Гърция,
се казва още в писмото на вицепремиера Караджов. Тази ситуация подчертава нуждата от по-добра координация и превантивни мерки. Свободното движение на стоки е основен принцип на ЕС. Нарушаването му има сериозни икономически последици. България, Турция и Румъния обсъждат и разширяване на транспортните коридори. Целта е облекчаване на трафика и подобряване на свързаността в региона.
