Гръцки протести блокират отново тежкотоварния трафик през ГКПП „Кулата“ и „Илинден“

Тежкотоварният трафик през ГКПП „Кулата“ и „Илинден“ е отново ограничен заради продължаващи протести на гръцки фермери. Блокадите продължават вече тринадесет дни, причинявайки километрични опашки и значителни загуби за българските превозвачи, които заплашват с контрамерки.

Гръцки протести блокират отново тежкотоварния трафик през ГКПП „Кулата“ и „Илинден“
Време за четене: 2 мин. 15 декември 2025

Движението на тежкотоварни автомобили над 12 тона през граничните пунктове „Кулата – Промахон“ и „Илинден – Ексохи“ е отново ограничено. Причината е продължаващият протест на гръцки граждани. От Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) съобщиха, че засяга път I-1 (Е-79) София – Кулата при км 441, както и път II-19 Симитли – Гоце Делчев при км 106. Тази ситуация възниква често през последните дни, като протестът на гръцките фермери отново спря товарния трафик.

Стачката на гръцките фермери продължава вече тринадесет дни. Ежедневните блокади водят до образуване на опашки от 30 до 50 километра на съседните граници. На 9 декември 2025 гръцките фермери отново спираха трафика на камиони през „Кулата“ и „Илинден“ до 20:00 ч., което незабавно доведе до струпване на превозни средства.

Към 14 декември 2025 г. АПИ потвърди, че ограничението за МПС над 12 т по път I-1 при км 441 през ГКПП „Кулата – Промахон“ остава в сила. По време на блокадите, трафикът често се отклонява през Симитли към Илинден. Пред „Кулата“ са осигурени буферни паркинги за изчакващите камиони. Леките автомобили и автобусите преминават без проблеми, но за товарния транспорт ситуацията е критична.

Протестите предизвикват километрични опашки и сериозни струпвания, което налага преговори за осигуряване на часови коридори за преминаване. Блокадите водят до пренасочване на трафика към други гранични пунктове, включително към границата с Турция, където опашките също достигат до 30 км.

Българските превозвачи реагират остро на продължаващите блокади. Те заплашват с контраблокади, ако протестите продължат и през следващата седмица. Транспортните работници настояват за намеса на държавата, тъй като търпят сериозни финансови загуби – между 150 и 200 евро на камион дневно. Невъзможността за извършване на доставки в Гърция допълнително усложнява ситуацията за българския бизнес.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *