Graffiti Killer: Софиянци връщат блясъка на блоковете си, борейки се с грозните графити
Компанията Graffiti Killer, стартирала през март 2025 г., активно почиства грозни графити от жилищни сгради в София. Подкрепена от кмета Васил Терзиев, инициативата цели подобряване на градската среда чрез мобилни услуги и биоразградими препарати. Предлагат и видеонаблюдение за превенция на вандализъм.
Мирослав Маринов (вдясно), управителят на фирмата “Кемикъл Брадърс”, получи награда от кмета на София Васил Терзиев. Препаратите, с които Grafitii killer работи, са биоразградими.
Кампанията „Make your блок great again“ на компанията Graffiti Killer променя облика на София. Тяхната мисия е да почистят грозните графити от жилищни сгради. Целта е да направят градската среда по-привлекателна и чиста, подобрявайки качеството на живот на столичани.
Управителят на фирма „Кемикъл Брадърс“, Мирослав Маринов, стоящ зад Graffiti Killer, е убеден в тяхната кауза.
„Нашата кауза е да убедим софиянци, че когато изчистим, ще е по-леко на всички и че можем да направим по-красиво мястото, на което живеем. А когато то е хубаво, и на теб ти става по-хубаво“
, споделя той. Компанията наскоро получи награда в конкурса „Големите малки“ в категория „Стартъп“, което е признание за усилията им.
Инициативата е подкрепена и от столичния кмет Васил Терзиев. Той призова за помощ,
„да изтрием тези драсканици, за да дадем възможност на истинското изкуство“
. Кметът връчи лично наградата на Маринов, подчертавайки важността на чистата градска среда. Тази подкрепа помага за популяризирането на каузата и сред други общински структури.
Graffiti Killer е семейна компания, стартирала през март 2025 г. Тя се стреми да убеди софиянци да инвестират в чисти фасади.
„Не го правим толкова за печалбата, колкото заради социалния фактор. Средата предразполага да се чувстваш като в гето и това увеличава риска някой да те нападне“
, мотивира се Маринов. Това подчертава социалния аспект на инициативата.
Теорията за влиянието на средата върху поведението е подкрепена от социален експеримент на Уилсън и Келинг от 1982 г. Изследването показва, че видимите признаци на разруха и безредие насърчават вандализъм и престъпност. Почистването на графити намалява усещането за безредие, което води до по-безопасна и приятна градска среда. Тази превенция е от ключово значение за намаляване на вандализма, както и борбата с него, както можем да видим в свързана статия.
Идеята за Graffiti Killer възниква, когато блокът на Маринов е надраскан с голям графит. Той открива празна ниша на пазара за почистване на жилищни сгради. Съществуващите компании обслужват предимно големи площи. Graffiti Killer предлага мобилна услуга, която не изисква тежка техника, позволявайки бърз и лесен достъп до всякакви места.
Процесът на почистване включва няколко стъпки. Първо, стената се измива от прах и наслоявания. След това повърхността се третира със специални биоразградими препарати, които разтварят мастилата. Накрая всичко се измива с водоструйка. Тези препарати са одобрени по европейски и български стандарти. Въпреки силната миризма, тя изчезва напълно до 24 часа. Услугата е ефективна за бетон, камък, мрамор, гипс, метал, пластмаса, PVC, стъкло и боядисани повърхности. Има обаче предизвикателства при черния цвят и декоративните цветни фасади, но компанията активно търси решения, включително вече разработен препарат за латекс.
Graffiti Killer предлага гаранция до 1 година след премахване на графитите. Това се постига чрез защитно покритие, което предотвратява проникването на спрейове в порите на фасадата. Така, ако се появи нов графит, той може да бъде отстранен само с вода. Освен почистване, компанията инсталира и видеокамери за наблюдение с интернет връзка. Те изпращат известия при засичане на движение, а записите могат да се гледат в реално време или по-късно, осигурявайки допълнителна превенция срещу вандализъм.
