Голямото завръщане на ДВГ: Инженерите във Виена отхвърлят идеята за пълна електрификация

Въпреки политическите срокове и затягането на стандарта Евро 7, най-големите инженери в света настояват, че двигателят с вътрешно горене има бъдеще, като отхвърлят идеята за пълна електрификация. Решението се крие в иновации като CO2-неутралните синтетични горива, които Aramco разработва, и водородните ДВГ, които вече са три пъти по-чисти от бъдещите европейски стандарти. Междувременно китайският гигант Chery Group заплашва да преобърне пазара с обещание за бензинов двигател с рекордна 48% термична ефективност.

Голямото завръщане на ДВГ: Инженерите във Виена отхвърлят идеята за пълна електрификация

Geely ще включи осем китайски завода за силови агрегати в съвместен проект с Renault. Снимки: производителите Horse предлага на производителите цялостен комплект двигател с вътрешно горене - генератор/инвертор/електрически мотор, за да превърне модел, първоначално проектиран да бъде 100% електрически, в хибрид. Инженери смятат, че сегашните дизелови двигатели могат да станат лесно екологично чисти, като се преобразуват в горене на водород.

Време за четене: 3 мин. 12 ноември 2025

Въпреки политическия краен срок за спиране на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) до 2035 г., както и засилващите се дебати около стандарта Евро 7, Виена отново се превърна в световна столица на технологиите, където фокусът рязко се пренасочи към бъдещето на бензиновия мотор. Според най-великите инженери в света, технологията на ДВГ остава съществена и по-жизненоважна от всякога, отхвърляйки идеята за бърза и пълна подмяна.

Експертите категорично не отричат възхода на електрическите автомобили, но настояват, че игнорирането на очевидния факт, че по света вече има повече от милиард автомобили с двигатели с вътрешно горене, е стратегическа грешка. Позицията на специалистите е, че е по-практично и ефективно съществуващите двигатели да бъдат направени по-чисти, отколкото да се мечтае за пълна подмяна в краткосрочен план. Автомобилната индустрия, представена от Асоциацията VDA, също критикува строгите изисквания на Евро 7, които, според тях, са технически невъзможни и на практика могат да забранят ДВГ още от 2025 г.

Не единствено решение и фокус върху CO2 неутралното гориво

Професор Бернхард Герингер подчерта, че няма единно решение за намаляване на използването на изкопаеми горива (дефосилизация) в транспорта. Според него, топлинните, електрическите, хибридните и водородните двигатели ще трябва да съществуват едновременно. Ключовият проблем вече не е в самия вид на двигателя, а в енергията, която той консумира. Така, ако електричеството за електромобилите не се произвежда без въглерод, самото возило не е екологично.

Обратно, двигател с вътрешно горене, задвижван от CO2 неутрално синтетично гориво, може да се превърне в образец за чист транспорт. Саудитският гигант Арамко ръководи мащабна програма за разработване на електронни горива (e-fuels), която трансформира зелен водород и уловен CO2 в течни или газообразни горива. Тези продукти са съвместими със съществуващите двигатели и макар цената им да остава по-висока от тази на изкопаемите горива, те предлагат по-плавен и ефективен преход, отколкото пълната електрификация.

Иновации в хибридите и термичната ефективност

Съвместното предприятие Horse (Renault, Geely и Aramco) представи концепция за присаждане на малък двигател с термогенератор към 100% електрически модел. Тази система би могла да даде нов живот на електромобили с по-малък пробег или да поддържа задвижване с нулеви емисии, като разработките в тази посока продължават.

Френският стартъп Valvijet пък представи иновация, вдъхновена от Формула 1 и старомодните дизели – концепция за предгоривни камери. Очаква се тази технология да подобри хомогенността на горенето и да намали разхода на гориво с 10 до 15%, като масово приложение на пазара се очаква до пет години.

Водородният ДВГ: Решение за дълги разстояния

Сред най-обещаващите решения е използването на водород чрез изгаряне в леко модифицирани двигатели с вътрешно горене. Френски инженери от Phinia (бивша Delphi) и Forvia (бивша Faurecia), подкрепени от Aramco, представиха прототип на голям ван, задвижван с конвертиран 2,2-литров дизелов двигател. Този конвертиран дизелов двигател на водород е три пъти по-чист от бъдещия стандарт Евро 7, планиран за края на 2026 г., като има почти нулеви CO2 емисии (когато се използва зелен водород). При движение по магистрала той постига разход от едва 3 до 4 кг/100 км, което го прави отличен вариант за движение извън града и за тежки превозни средства.

Китайски амбиции за 48% ефективност

На фона на всички европейски иновации, китайският автомобилен гигант Chery Group (чрез експортните си марки Omoda и Jaecoo) отправи ясно предупреждение към европейската индустрия. Компанията обяви планове за двигател с вътрешно горене, който да постигне термична ефективност от 48%. Китайският концерн Chery Group планира двигател с вътрешно горене, постигащ 48% топлинна ефективност, което би надминало драстично както индустриалния стандарт, така и водещите хибридни системи на Toyota (около 41%).

Постигането на 48% ефективност изисква радикална иновация, включително ултрависока степен на компресия от 26:1 и 35% рециркулация на отработените газове. Докато този двигател все още е в процес на разработка, настоящата хибридна система на Chery вече постига впечатляващите 44,5% термична ефективност. Всеки спечелен процент се равнява на около 2,5% по-добра икономия на гориво, което прави усилията на Chery мощен сигнал, че ДВГ има дългосрочно бъдеще като преработен, по-ефективен и захранван от нови, CO2 неутрални енергийни източници.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *