Глоби от 50 до 100 лв. при отказ: Над 5200 таксита в София приемат плащане с карта

В поне 5256 таксита в София може да се плаща с карта, но въпреки глобите от 50 до 100 лв., шофьорите често отказват електронни плащания, позовавайки се на комисионни и забавяне на преводите. Таксиметровите организации настояват за значително увеличение на тарифите, като Националният таксиметров синдикат иска поскъпване от 44%, заради инфлацията.

Глоби от 50 до 100 лв. при отказ: Над 5200 таксита в София приемат плащане с карта
Време за четене: 3 мин. 20 октомври 2025

Електронното плащане в таксиметровите автомобили в София вече е широко разпространено, но практиката показва, че шофьорите често отказват да приемат карти, въпреки че това може да им струва глоба. В столицата работят малко над 5700 таксита, като поне 5256 от тях имат възможност да обработват безкасови плащания.

Колите на трите най-големи компании в сектора задължително са оборудвани с ПОС терминали. При установен отказ на таксиметровия шофьор да приеме електронно плащане, законът предвижда глоба в размер от 50 до 100 лева. Напоследък се наблюдава масов отказ на таксиметрови шофьори да приемат карти, като настояват клиентите да плащат само в брой. Този проблем предизвика публична реакция, включително от бившия финансов министър Симеон Дянков, който повдигна въпроса за спазването на закона и потенциални схеми за избягване на данъци.

Защо шофьорите предпочитат кеш?

Въпреки че законът не задължава таксиметровите фирми да имат ПОС терминали, те въвеждат тази опция поради високата конкуренция. При проверка екип на „24 часа“ установява, че шофьорите често изтъкват различни мотиви за отказа си. Един от основните е, че срокът за превеждане на парите по тяхната сметка е 24 часа, но понякога преводът се забавя с няколко дни. Освен това, една от компаниите удържа комисионна от 1,5% върху сумата при плащане с карта, което допълнително демотивира водачите. Самият ПОС терминал, чиято цена е около 70-80 лв., също е разход, който се поема от шофьора.

Когато шофьорът не желае електронно плащане, обикновено се оправдава с технически проблеми – паднала батерия на терминала, невъзможност за включване или дори, че устройството се намира „под резервната гума в багажника“. Все пак, някои компании като Yellow! Такси ясно посочват, че при липса или неизправност на устройството, шофьорът има право да приеме само кеш. Клиентите се съветват да питат предварително за възможността за картово плащане, за да избегнат неприятни изненади.

Алтернативи и бъдещи тарифи

Част от таксиметровите компании предлагат опция за предварително плащане през мобилно приложение. При този метод, клиентът въвежда данните от картата си или използва електронен портфейл. След като данните са въведени, плащането и размерът на сумата не зависят от шофьора, като може да се плати дори и бакшиш по електронен път. При една от компаниите плащането става електронно само през приложението, като в нейните автомобили изобщо липсват ПОС терминали.

В контекста на бързото навлизане на технологиите, собственици на фирми коментират шеговито, че професията на таксиметровия шофьор е станала по-престижна, тъй като вече изисква и IT познания.

Наред с въпроса за плащанията, в сектора предстоят и промени в цените. Една от големите таксиметрови компании обмисля въвеждане на трета тарифа – междуселищна. Тя ще включва 50% от цената за превоза за обратна посока, като идеята е да се сложи край на пазаренето за цените при пътувания извън града.

Искане за 44% поскъпване

Организациите на таксиметровите водачи настояват за поскъпване на минималната и максималната тарифа, което Столичната община трябва да приеме до края на октомври. „Съюз Такси“ предлага 20% увеличение, докато Националният таксиметров синдикат иска 44 на сто. Мотивът е инфлацията, която от последната промяна на тарифите през 2022 г. е 14,4%, към която се добавят и очакваните 3,5% за следващата година.

Предложенията ще бъдат разгледани в транспортната комисия в понеделник, преди да бъдат гласувани от общинския съвет в четвъртък, според Красимир Цветков от националния синдикат. Независимо от бъдещите решения, таксиметровият превоз вече е поскъпнал с 67,5% за последните четири години, показват сравненията между фискални бонове от 2021 г. и 2024 г.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *