ГКПП „Кулата“ възстановено, „Илинден“ затворен за тирове на фона на протести
Движението през ГКПП „Кулата – Промахон“ е възстановено след двудневна блокада. ГКПП „Илинден – Ексохи“ е затворено за тежкотоварни автомобили над 12 тона. Гръцки фермери продължават протестите си, причинявайки 10-километрови опашки от тирове по магистрала „Струма“.
Движението на леки и тежкотоварни автомобили през ГКПП „Кулата – Промахон“ е възстановено, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Това се случва след втори ден на блокада от гръцки фермери, която предизвика значителни затруднения по българо-гръцката граница.
Въпреки възстановяването на трафика през „Кулата“, движението на тежкотоварни автомобили над 12 тона е ограничено на ГКПП „Илинден – Ексохи“. Шофьорите изчакват на място, тъй като този пункт често служи като алтернативен маршрут.
Протестите на гръцките земеделски производители продължават. Над 100 машини тежка техника остават разположени на граничния преход „Промахон“ от гръцка страна. Заради блокадите, опашките от тежкотоварни камиони по магистрала „Струма“ достигнаха близо 10 километра.
Българските гранични власти водят постоянни преговори с гръцките си колеги. Целта е поетапно пропускане на тежкотоварния трафик и облекчаване на ситуацията. Протестите засягат не само граничните пунктове, но и главни пътища и автомагистрали в Гърция. Блокади има на магистралата Солун-Атина при Малгара и Лариса, главния път E65 при Кардица и магистралата Егнатия при Комотини.
Фермерите от Серес обявиха, че ще продължат блокадата. Те настояват за получаване на всички субсидии за нивите си и мерки за икономическо оцеляване. Предходни подобни протести са причинили загуби от около 20 милиона евро за една седмица.
Александър Димитров, пътуващ от Гърция за България: „Шест часа чакаме. Не знаехме, че ще има тук блокада, но прави са си хората за тях. Но и ние не знаехме, па ние трябва да се прибираме. Товарихме зеленчук, семействата ни чакат, трябва да се приберем и така.“
Шофьорите на тирове изразяват своето недоволство. Те претърпяват сериозни финансови загуби заради забавянията. Всеки курс има неустойки, а липсата на яснота утежнява положението.
„Доста зле влияе на бизнеса. Имайте предвид, че голяма част от продукцията, дори самата земеделска продукция, която се кара с хладилни товарни автомобили, трябва да се извозва по някакъв начин. В момента и товарните автомобили стоят и самите земеделци не продават продукция. Така че това влияе зле на всички. Предните такива протести на фермерите бяха изчислени някъде около 20 милиона загубите за една седмица. Което е доста сериозно.“
Гръцките фермери настояват за подкрепа. Те твърдят, че имат огромни загуби и не могат да издържат, особено преди празниците.
Василиос, фермер от Серес: „Ще протестираме, докато не получим всички субсидии за нашите ниви. Имаме огромни загуби заради щетите, които имаме. Не можем повече да издържим, идват празници. Как ще изхранваме семействата си? Никой не го интересува това.“
От Гранична полиция съобщиха пред БНТ, че нямат информация кога ще започне пълноценното пропускане на тежкотоварни камиони. Главният инспектор Стойчо Траянов подчерта, че водят непрекъснати преговори с гръцките власти. Целта е договаряне на пропускане на товарните автомобили или отваряне на „прозорци“ за поетапното им преминаване.
Главен инспектор Стойчо Траянов, Гранична полиция: „В момента единствено е затворен граничен преход „Кулата-Промахон“ за товарни автомобили на излизане от Република България и влизане в Република Гърция. За останалите пътни превозни средства, леки и лекотоварни автобуси е отворен. Както и товарни автомобили за излизане от Гърция и влизане в България също е отворен.“
Шофьорите изразяват отчаянието си от ситуацията. Спас Костадинов разказва за личната драма, свързана с недостиг на инсулин за баща му, пътуващ с него.
Спас Костадинов – шофьор на тир: „Чакаме някъде приблизително от около 6 часа, понеже направихме смяна, наложи се, понеже баща ми пътува с този камион всеки ден до Солун и обратно. Следователно на него му свърши инсулинът, свършиха му лентичките.“
Петър Захаринов подчертава финансовите загуби. Той заявява, че държавата не подкрепя българските превозвачи, както гръцката подкрепя своите фермери.
Петър Захаринов- шофьор на тир: „Като цяло загубите никак не са малки, защото всеки един курс си има неустойки. Чакаме вече повече от 10 часа реално. Ще видим накрая като дойдат калкулациите, какви ще са загубите, колко ще са за наша страна, колко ще са за другата страна.“
Иван Козарев споменава слухове за агресия от страна на протестиращите. Той разказва за хвърляне на камъни и премахнати мантинели.
Иван Козарев – шофьор на тир: „Колоната вече е над 10 км от камионите. Говори се, че другия пункт е линден ексофил отворен, но не се знае на Драма какво следва. На разклона за Серес, за Солун и за Кавала, дали има трактори или не. Вчера на Сидерокастро е имало блокада, мантинелите са премахнати, преминали се тракторите и така нататък. Говори се, че хвърлят камъни.“
Блокадата продължава да оказва сериозно негативно влияние. Засегнати са международният транспорт и търговията. Българските власти продължават диалога с гръцката страна за намиране на решение.
