Германски съд обяви 7,8 милиона дизелови коли за незаконни: Очаква се вълна от стари автомобили към Балканите
Висшият административен съд на Шлезвиг-Холщайн взе решение, което може да засегне 7,8 милиона дизелови автомобила в Германия заради софтуер, деактивиращ EGR системата под 10 градуса. Съдът изисква модификации или премахване на тези автомобили от пътя, което води до спад в пазарната им стойност. Прогнозите са, че значителна част от тези автомобили със стандарти Euro 5 и Euro 6a-c вероятно ще бъдат изнесени към балканските пазари, включително България.

Задава се нов огромен "Дизелгейт" за повечето европейски марки. Снимки: Производителите
Висшият административен съд на Шлезвиг-Холщайн постанови решение, което може да предизвика значителни последици за собствениците на дизелови автомобили в Германия. Съдебното решение потенциално засяга около 7,8 милиона дизелови автомобила в страната. Това идва в момент, когато германската автомобилна индустрия вече преминава през труден период на адаптация към строги екологични норми и преход към електрическа мобилност.
Анализатори разкриха, че при стандартни експлоатационни условия емисиите на засегнатите превозни средства обикновено са в съответствие с нормите. Проблемът обаче се крие във вътрешен механизъм, който деактивира системата за рециркулация на изгорелите газове (EGR). Системата EGR е ключова за намаляване на азотните оксиди (NOx).
Механизмът, известен като софтуер за „термичен прозорец“, намалява ефективността на обработката на емисиите при чести експлоатационни условия. Той деактивира EGR системата, когато двигателят е студен или когато околната температура падне под 10 градуса.
Изисквания за модификация или премахване
Съдебното решение поставя пред собствениците и производителите две основни изисквания. Първото е да се извършат технически модификации на тези двигатели, за да се премахне софтуерът за „термичен прозорец“. Втората възможност е премахване на „замърсяващите“ коли от пътищата.
Производителите на автомобили оспорват осъществимостта на тези интервенции. Те твърдят, че при по-старите двигатели подобни модификации може да се окажат невъзможни. За по-новите модели пък тези промени биха били изключително скъпи. Производителите поддържат, че техническите модификации за премахване на „термичния прозорец“ са спорни поради високи разходи и техническа невъзможност при по-стари дизелови двигатели. Екологични организации и регулатори обаче настояват за стриктно спазване на емисионните стандарти.
Решението на съда все още не е окончателно. Собствениците имат право да подадат жалба до по-висши съдилища. Автомобилите могат да продължат да се движат, докато не бъде взето окончателно решение. Въпреки това, прогнозата за собствениците на тези дизелови автомобили е песимистична. Пазарната им стойност вече ще бъде силно намалена, а рискът от бъдеща забрана на движението ще се увеличи.
Пазарни последици и риск за Балканите
Най-голям риск носят дизеловите модели със стандарти за емисии Euro 5 или Euro 6a-c. Сред най-засегнатите марки са VW, Audi, Skoda, BMW, Mercedes, Toyota, Volvo, Opel, Fiat и Renault. Налагането на забрана за движение или скъп ремонт върху такъв голям брой автомобили би означавало огромни разходи за индустрията.
Въпреки несигурността и забраните, експерти в Германия прогнозират, че тези автомобили няма да изчезнат. Напротив, част от тези дизелови коли вероятно ще се озоват на балканския пазар, включително и в България. Този процес е типичен при налагането на по-строги екологични ограничения в Западна Европа.
Допълнителен контекст е, че премахването или деактивирането на EGR клапана е популярна практика сред собствениците, особено при по-стари модели, за да се избегнат чести проблеми със запушване и скъпи ремонти. Тази практика обаче води до повишени емисии на NOx и може да направи автомобила неизпълним по екологичните стандарти, водещ до невъзможност за преминаване на технически прегледи в страни със строги изисквания като Германия.