Германия удължава данъчните облекчения за електромобили до 2035 г. на фона на индустриална трансформация

Германското правителство, начело с министъра на финансите Ларс Клингбайл, планира да удължи данъчните облекчения за електрически превозни средства до 2035 г. Мярката е част от по-голям пакет, целящ да стимулира продажбите на електромобили и да осигури работни места в трансформиращата се автомобилна индустрия. Пакетът включва и обсъждане на субсидии за плъг-ин хибриди, въпреки критиките от индустрията за липса на дългосрочна стабилност.

Германия удължава данъчните облекчения за електромобили до 2035 г. на фона на индустриална трансформация

Ларс Клингбайл КАДЪР: Екс/@janfleischhauer

Време за четене: 3 мин. 6 октомври 2025

Германското правителство планира значително удължаване на данъчните облекчения за електрически превозни средства (EV) до 2035 г. Инициативата е част от по-широк пакет мерки, целящи да стимулират прехода към електрическа мобилност и да подкрепят силно засегнатата местна автомобилна индустрия.

Според министъра на финансите Ларс Клингбайл, правителството работи по законопроект за прилагане на мярката. В момента, освобождаването от данък за новорегистрирани електрически превозни средства с батерии изтича на 1 януари 2026 г. Предложеният проект за законодателство ще удължи това освобождаване с пет години.

Промяната ще подкрепи закупуването и притежаването на електрически превозни средства, регистрирани за първи път до 31 декември 2030 г. Максималното 10-годишно освобождаване от данък ще бъде ограничено до 31 декември 2035 г., съобщи Министерството на финансите. Тази стъпка представлява директен стимул за увеличаване на продажбите на електрически автомобили. Промяната изисква изменение на Закона за данъка върху моторните превозни средства и се очаква да струва на федералното правителство няколкостотин милиона евро от загубени приходи през следващите години.

„За да имаме значително повече електрически автомобили на пътя през следващите години, трябва да определим правилните стимули сега“

— Ларс Клингбайл, министър на финансите

Клингбайл подчерта, че този данъчен бонус е само един елемент от цялостен пакет. Той ще бъде обсъден на среща на върха на автомобилната индустрия с канцлера Фридрих Мерц в четвъртък в канцлерството в Берлин. На срещата ще присъстват няколко федерални министри, представители на провинциите, лидери на индустрията и синдикални представители.

„Всички знаят, че бъдещето е електрическо“

— Ларс Клингбайл, министър на финансите

Автомобилният сектор в Германия се намира в разгара на голяма трансформация, изправен пред сериозни предизвикателства: спад в продажбите, засилена конкуренция от Китай и търговски спорове със Съединените щати. Много компании вече прибегнаха до намаляване на разходите и съкращения на работни места.

„Сега се нуждаем от силен пакет от мерки, който да насочи автомобилната индустрия на Германия към бъдещето и да осигури работни места“

— Ларс Клингбайл, министър на финансите

Освен данъчните облекчения, правителството разглежда и допълнителни мерки. Сред тях са субсидии за покупка на електромобили, включително плъг-ин хибриди, както и данъчни облекчения за фирмени автопаркове. Коалиционното споразумение предвижда и програма, насочена към домакинства с ниски и средни доходи, за подкрепа на прехода към климатично съобразена мобилност.

На фона на тези предложения, Автомобилната асоциация изрази критика. Въпреки че подкрепя удължаването на облекченията и насърчаването на плъг-ин хибридите, асоциацията настоява за по-ясни и стабилни рамкови условия. Автомобилната асоциация критикува липсата на ясни и стабилни рамкови условия, които да гарантират дългосрочна устойчивост на пазара. Друг фактор, влияещ на покупателната активност, остават високите цени на електроенергията, въпреки че наскоро бе регистрирано намаление от пет цента за kWh.

В контекста на индустриалната трансформация, се разглежда дори възможността за преобразуване на излишни автомобилни заводи за производство на отбранително оборудване, като компанията Rheinmetall проявява интерес към един от заводите на VW.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *